ترخیص تجهیزات پزشکی

ترخیص تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی یکی دیگر از کالاهای وارداتی پر اهمیت در بحث واردات کالا به کشور می باشند. جالب است که بدانید، تجهیزات پزشکی عموما از کشورهای ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی و ترکیه وارد کشور ما می شوند و شرکت های ترخیص کالا اقدام به ترخیص این کالاها از گمرک می نمایند.

شرکت های وارد کننده تجهیزات پزشکی قبل از اقدام به خرید و واردات لوازم پزشکی مدنظر خود باید حتماً از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی مجوز واردات کالای پزشکی مورد نظر را دریافت کنند و باید اطلاعات مورد نیاز و مدارک و مربوطه را در سامانه ورود کالا و ترخیص اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت نمایند، در غیر این صورت حق وارد کردن وسیله مذکور را ندارند زیرا واردات تجهیزات پزشکی مشمول قانون اجباری اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی است.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص دارو

 

ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرکات کشور

جهت اطلاع شما تجار و بازرگانان محترم ترخیص تجهیزات پزشکی نیاز به اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی و مرجع سلامت دارد و باید اطلاعات مورد نیاز و مدارک و مربوطه را در سامانه ورود کالا و ترخیص اداره تجهیزات پزشکی ثبت نمایند. جهت ورود و ترخیص تجهیزات پزشکی و همچنین لوازم جراحی ارز مبادله ای می توانید دریافت نمائید و تعرفه ترخیص تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز کشور و عدم تولید حداقل می باشد. تجهیزات پزشکی عمدتا از کشورهای ایتالیا – فرانسه – ترکیه و … بوده است. لیست گمرکات تخصصی در خصوص کالاهای پزشکی شامل شامل زیراست:

  • فرودگاه امام خمینی (ره) ترخیص تجهیزات پزشکی
  • گمرک شهید رجائی ترخیص تجهیزات پزشکی
  • گمرکات تهران ترخیص تجهیزات پزشکی

 

فرآیند ترخیص با حداقل اسناد دارویی و تجهیزات پزشکی

همانطوری که مستحضر هستید بعضی از اقلام کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی دارای نقص یا در انتظار تخصیص ارز می باشند که در این مورد مهم به منظور تسریع در ترخیص کالای دارویی و پزشکی رول بررسی به شرح ذیل صورت می پذیرد:

1- ارائه درخواست توسط شرکت مربوطه با ذکر اقلام موجود در گمرک وارائه مدارک حمل به دبیرخانه اداره کل جهت بررسی کارشناس

2- بررسی مدارک در قسمت های دارویی، پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی

3- در صورت تشخیص اداره مربوطه به ضرورت دانستن ترخیص با ارائه تعهد محضری توسط شرکت مربوطه دارویی و پزشکی

4- تنظیم نامه ترخیص با حداقل اسناد توسط اداره مربوطه

 

در این خصوص و پیرو تفیض اختیار ترخیص با حداقل اسناد دارویی و تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت به مدیریت محترم کل تجهیزات پزشکی و دارویی در خصوص فرایند ترخیص کالای دارویی با حداقل اسناد پزشکی  صورت می پذیرد.

 

ترخیص تجهیزات پزشکی

کد IRC چیست؟

اخد کد IRC از طریق سازمان غذا و دارو می باشد و در صورت نداشتن این کد، امکان ترخیص کالای پزشکی خود را از گمرک نخواهید داشت. علاوه بر ترخیص کالا از گمرک، در صورت نداشتن این کد هیچ شرکت و ارگانی حتی امکان تولید اقلام بهداشتی و پزشکی را نخواهند داشت. اما این کد چیست و چه کاربردی دارد؟!

در واقع شرکت هایی که زمینه فعالیت آن ها در رابطه با اقلام پزشکی، آرایشی بهداشتی، غذایی و دارویی می باشد. حتما باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده و یک مسئول فنی به عنوان نماینده سازمان و تایید کننده کیفیت محصولات شرکت وجود داشته باشد. این مسئول فنی نماینده تام الاختیار سازمان در کارخانجات و شرکت های درگیر در این حوزه می باشند و مسئول کنترل و تضمین کیفیت را برعهده دارد. حال این افراد حقوقی و مالکان شرکت ها برای واردات تجهیزات خود باید این کد را دریافت نمایند، تا بتوانند کالای خود را از گمرک ترخیص نمایند.

 

وسایل معاینه

دسته ای از وسایل عمومی هستند که غالبا مصرف بیشتری نیز نسبت به سایر وسایل و ابزارآلات پزشکی دارند و در تمام مطب های پزشکی، اورژانس بیمارستان ها و.. کاربرد دارند. مانند: دستگاه فشار سنج جیوه ای، دستگاه فشار سنج عقربه ای، دستگاه فشار سنج دیجیتالی، چراغ قوه، گوشی پزشکی، ترازو، اتوسکوپ، رینوسکوپ، آبسلانگ، افتالموسکوپ

 

تجهیزات عمومی

همانطور که از عنوان مشخص است این دسته از وسایل نیز کاربرد عمومی داشته و علاوه بر بیمارستان در آزمایشگاه ها نیز کاربرد دارند. این تجهیزات شامل وسایل زیر می باشد.

برانکارد، دستگاه اتوکلاو، دستگاه فور، تخت معاینه، پاراوان، پنبه، الکل و…

 

وسایل زنان و زایمان

این تجهیزات شامل چراغ معاینه نور سرد، سوآپ پنبه ای، ژل التراسونیک و دیگر تجهیزات تخصصی این دسته بندی می شود.

 

تجهیزات تشخیصی

تجهیزات تشخیصی از مهم ترین تجهیزات پزشکی می باشد، که به دلیل قیمت بالای آن ها، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای واردات باشد. اسپیرومتر، تجهیزات فراصوتی، تجهیزات پرتوپزشکی و شنوایی سنجی نمونه ای از تجهیزات پرکابرد در این بخش می باشد.

 

تجهیزات درمانی

این تجهیزات برای درمان های سریع مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب در مطب های پزشک و بیمارستان ها کاربرد زیادی دارد. سرنگ، دستگاه ساکشن، آنژیوکت و آتل نمونه ای از این وسایل می باشد.

 

تجهیزات آزمایشگاهی

بیشترین استفاده این وسایل در آزمایشگاه ها بوده و در مطب ها و بیمارستان ها کاربرد زیادی ندارد. تعدادی از این وسایل شامل هود میکروبیولوژی، انکوباتور کشت باکتری، بن ماری آزمایشگاهی و دستگاه آنالیزور می باشد.

 

تجهیزات اتاق عمل

این تجهیزات مخصوص اتاق عمل بوده و این وسایل فقط در اتاق عمل یافت می شود. مهم ترین این تجهیزات عبارتند از: گازهای بیهوشی، دستگاه ساکشن، الکتروکوتر، تورنیکه ، کاپنوگراف، صندلی تابوره، اکارتورها و جدا کننده های بافتی

 

دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی از مهم ترین دسته از وسایل پزشکی هستند، که می تواند برای وارد کنندگان بسیار پرسود باشد. زیرا این وسایل اغلب وارداتی بوده و قیمت بالایی نیز دارند. مهم ترین این تجهیزات عبارتند از: دستگاه ساکشن، فرز توربین، فرز آنگل، اسیداچ، باندینگ، آکریل، ماده قالب گیری و سایر فراورده های دندان پزشکی از جمله سیمان های پر کردن دندان است.

با توجه به توضیحاتی که داده شد می توان نتیجه گرفت که تجارت در این حوزه تا چه اندازه می تواند وسیع باشد. این وسعت کار باعث می شود که براساس نیازهای هر بخشی اقدام به واردات این وسایل به داخل کشور کرد.

 

ترخیص تجهیزات پزشکی

هزینه‌های واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی مصرفی از گمرک فرودگاه امام خمینی

علاوه بر حقوق و عوارض ورودی کالا، هنگام ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک،  هزینه‌های دیگری از وارد کننده یا نماینده ایشان وصول می‌شود که می‌توان به این موارد اشاره کرد: هزینه‌های کاشناسی کالا، آزمایش، تخلیه، انبارداری، باربری، بدرقه کالا و …

 

بیشتر بخوانید : ترخیص انواع مواد شیمیایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا