تعرفه های گمرکی

تعرفه های گمرکی

تعرفه در حقیقت یک نوع معیار برای کالا است که به صورت رقمی و یا عددی ارائه می شود. این عدد برای کالا هایی که باید از گمرک ترخیص شوند مورد استفاده قرار می گیرند. تعرفه گمرک از یک کد هشت رقمی تشکیل شده است که چهار رقم اول آن ثابت است. از این کد برای شناسایی و طبقه بندی کالا ها استفاده می شود. یکی از مهم ترین قوانین واردات در کالا های وارداتی این است که باید طبقه بندی کالا ها به درستی انجام گیرد. تعرفه گمرک نام دیگری دارد که به آن نمانکلاتور هم می گویند. تعرفه های گمرکی توسط دولت ها و طبق یک اصول خاصی مورد محاسبه قرار می گیرند. در ادامه این مقاله سعی داریم موضوع مربوط به تعرفه های گمرکی را بیشتر بشکافیم و درباره آن صحبت کنیم. برای شناخت بیشتر این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

تعرفه گمرکی به چه معنی است؟

شاید بسیاری از افراد فکر کنند که تعرفه گمرکی همان هزینه ای است که باید در ازای خدمات گمرک بپردازند. اما در صورتی که تعرفه های گمرکی یک معیار عددی است که بر روی محصول قرار می گیرند. تعرفه های گمرکی باعث می شوند که راحت تر بتوانیم کالا را مورد شناسایی قرار بدهیم. موضوع دیگری که اهمیت این کد را نشان می دهد، ترخیص کالا است. شما برای ترخیص کالای خود از گمرک باید تعرفه های گمرکی را ارائه کنید. در نتیجه می توانید کالا های وارداتی را طبقه بندی کنید.

بیشتر بخوانید : بازرگانی و حمل و نقل

تعرفه های گمرک ایران چگونه اولویت بندی می شوند؟

قطعا به گوش شما خورده است که کالا ها اولویت بندی می شوند، اما در این بخش از مقاله می خواهیم درباره اولویت بندی تعرفه های گمرک ایران صحبت کنیم. این دسته بندی به 10 قسمت تقسیم می شود که بر اساس نیاز های تجاری است. قطعا در اولویت اول تعرفه های گمرکی، کالا هایی باید وارد شود که بسیار ضروری است و مهم ترین نیاز های مردم جامعه را شکل می دهد. در آخرین بخش از اولویت بندی هم، کالا های لوکس قرار می گیرند. کالا های لوکس که جز کالا های دسته آخر هستند، ارز دولتی به آن اختصاص داده نمی شود. برای اینکه بتوانید به سوددهی برسید می توانید تعرفه های گمرکی را دنبال کنید.

Wco چیست؟

یک سازمان بین دولتی است که در کشور بلژیک بنیان گذاری شده است. از جمله فعالیت هایی که در این سازمان وجود دارد، رده بندی کالا ها و ارزش گذاری آن ها است. این سازمان به سازمان جهانی گمرک معروف شده است و از تعرفه های گمرکی هم پشتیبانی می کند. در حقیقت کشور هایی که تابع Wco هستند از سیستم HS پیروی می کنند.

نعرفه های گمرکی

منظور از حقوق گمرکی و تعرفه های گمرکی چیست؟

برای ورود کالا های وارداتی مبالغی در گمرک ارائه می شود که به چند بخش تقسیم می شوند. در ابتدا عوارضی که نوعی مالیات غیر مستقیم است باید ارائه شود و در بخش بعدی هزینه های پرداختی در صورت انجام خدمات است که مانند هزینه های بارگیری و تخلیه، آزمایشات استاندارد بودن کالا و انباری است.

در حقوق ورودی تعرفه گمرکی می توانیم اشاره داشته باشیم به 4 درصدی بودن کالا که در مجلس شورای اسلامی وضع شده است و همچنین سود بازرگانی که دولت تعیین می کند. تعرفه های گمرکی عوارض و مالیاتی است که دولت از نظر مالی، حمایت و یا ترکیبی از این 2 کالا، وارداتی را مورد بررسی قرار می دهد.

کد تعرفه های گمرکی چه کاربردی دارد؟

به طور کلی برای شناخت و استفاده بهتر از تعرفه های گمرکی، یک سری از کدها را در نظر می گیرند. این کدها متناسب با برخی عوامل متفاوت می باشند. برای این که بتوانیم هر کدام از تعرفه های گمرکی را به خوبی شناسایی کنیم، لازم است تا با این کدها آشنا شویم. البته شناخت این کدها دارای برخی کاربردها نیز می باشد. برای این که بتوان از آن ها استفاده کرد، باید این کاربردها را شناخت. در ادامه به معرفی رایج ترین این کاربردها خواهیم پرداخت.

  • مالیات داخلی
  • سیاست تجاری
  • نظارت بر کالا های کنترل شده
  • قوانین مبدا
  • تعرفه های حمل و نقل
  • آمار حمل و نقل
  • نظارت بر قیمت

نعرفه های گمرکی

انواع تعرفه های گمرکی به چند دسته تقسیم می شوند؟

تقسیم بندی تعرفه های گمرکی از نظر هدف، شکل و مقام وضع کننده است. این موضوع بسیار دارای اهمیت است و دانستن آن برای تجار ضروری و کاربردی است. انواع تعرفه های گمرکی به شرح زیر است:

تعرفه های گمرکی از نظر هدف
  • تعرفه مالی: تعرفه مالی همان تامین مخارج دولت که عبارت است از حقوق ورودی کالا.
  • تعرفه حمایتی: برای به وجود آوردن شرایط رقابتی بین کالا های داخلی و خارجی که باید تعادلی وجود داشته باشد.
  • تعرفه ارشادی: برای هدایت تقاضا و تغییر انتخاب مصرف کننده از محصولی به محصول دیگر از تعرفه ارشادی استفاده می شود.
تعرفه های گمرکی از نظر مقام وضع کننده
  • تعرفه مستقل: این تعرفه به صورت یک طرفه ارائه می شود که باید در آن ملاحضات ملی مورد بررسی قرار گیرد و تدوین شود.
  • تعرفه قراردادی: یکی دیگر از تعرفه هایی که با قرارداد های برای زمانی معین ارائه می شود، تعرفه ترجیحی است.
تعرفه های گمرکی از نظر شکل
  • تعرفه های گمرکی بر اساس واحد: این تعرفه برای کالا های وارداتی و صادراتی ارائه می شود.
  • تعرفه مرکب: این تعرفه برای انواعی از واردات برای طبقه بندی خاص است که هر طبقه دارای یک ماخذ تعرفه های گمرکی است.
تعرفه های گمرکی از نظر ماهیت
  • تعرفه عمومی: این تعرفه در بسیارری از کالا یکسال عمل می کند.
  • تعرفه ترجیحی: یکی از تعرفه هایی است که برای کشورهای مبدا خاص ارفاق قائل می شوند و تعرفه ی کمتری دارند.
تعرفه های گمرکی از نظر ماخذ محاسبه
  • تعرفه ارزشی: یکی از روش هایی است که حقوق گمرکی تابعی از ارزش کالا محسوب می شود. در این بخش می دانیم ارزش کالا دارای ضرورت است و روش ارزشی، نرخ تعرفه در ارزش کالا قرار دارد.
  • تعرفه مقداری یا ویژه: یکی از روش های گمرکی قابل وصول تابعی از مقدار یا کمیت است که میزان حقوق ورودی در کمیت کالا ضرب می شود و حقوق ورودی قابل وصول می شود. این بخش به ما نشان می دهد که نیازی نیست حتما ارزش کالا را بدانیم.
  • تعرفه مرکب یا مختلط: این نوع تعرفه از روش ارزشی و ویژه استفاده می کند.

 

چگونه می توان تعرفه های گمرکی را ارزیابی کرد؟

در استعلام تعرفه های گمرکی، کالا هایی که با کد تعرفه گمرک ارائه شده اند را مورد ارزیابی قرار می دهند تا کالا با کد تعرفه هماهنگی داشته باشد، اگر هماهنگی بین آن وجود نداشته باشد، کالا قاچاق خوانده می شود و شخص وارد کننده جریمه می شود.

سخن آخر

در نتیجه برای تسلط بر امور گمرکی نیاز است تا با تمامی عوامل و نکات مرتبط با آن آشنا شد. یکی از این عوامل نیز تعرفه های گمرکی می باشد. برای این که بتوانید این تعرفه ها را تشخیص دهید باید ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید. در ادامه نیز می بایست به بررسی انواع، کاربرد و اولویت بندی آن ها بپردازید. در مواردی نیز برای این تعرفه ها، کدهایی را در نظر می گیرند که این کدها از کاربردهایی برخوردار هستند. آشنایی با کاربرد این کدها به شما برای بهبود روند امور گمرکی کمک زیادی می کند. در همین راستا ما در این مقاله تلاش کردیم تا تمامی نکات موجود در پیرامون تعرفه های گمرکی را برای شما بیان کرده و توضیح بدهیم.

بیشتر بخوانید : حق العملکار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا