ترخیص کالا از گمرک

فرآیند واردات کالا در کشورهای مختلف یک فعالیت اقتصادی مهم است که هر بازرگان موفقی باید به خوبی با آن آشنا باشد زیرا کوچکترین بی احتیاطی باعث می شود کالای وارداتی شما قاچاق شناخته شود و در نتیجه عواقب ناگواری برای تجارت شما در پی خواهد داشت. به دنبال خواهد داشت.

در واقع تشریفات ترخیص کالا از گمرکات امری مهم و خطرناک در حوزه تجارت بین الملل است و تجار و بازرگانان فعال در عرصه بین المللی باید با قوانین و مقررات مربوطه به خوبی آشنا باشند. شناخت کامل رویه های ترخیص کالا از گمرک باعث می شود تا روند جابجایی کالا در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین منظور در این قسمت از مقاله سعی داریم شما را با مراحل اصلی و مهم ترخیص کالا آشنا کنیم.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • فرم و لیست بسته بندی را دریافت کنید
  • اخذ مجوز ثبت سفارش
  • بیمه کالا، هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد
  • تشکیل پرونده تخصیص ارز و حواله بانکی
  • تماس با شرکت های حمل و نقل بین المللی
  • دریافت اسناد حمل و نقل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
  • تکمیل مدارک و تشکیل پرونده
  • تنظیم دور پیش نویس بیانیه
  • بررسی و تایید کارشناس فنی گمرک و تجارت
  • دور اظهارنامه واردات
ترخیص-کالا

شرایط و نکات کلیدی در ترخیص کالا از گمرک

با توجه به اینکه فرآیند ترخیص کالا از گمرک بر اساس یک سری سلسله مراتب از پیش تعیین شده انجام می شود و همواره لازم است با قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه آشنا بوده و تمامی مراحل ترخیص کالا را مطابق با مراحل آن دنبال کرد. و مقررات. همچنین در این زمینه توجه به یک سری نکات کلیدی می تواند در انجام هر چه بهتر این فرآیند موثر باشد و سرعت انجام این کار را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : تعرفه های گمرکی

یکی از نکات کلیدی در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشتن مجوزهای لازم برای این کار است. در واقع شما علاوه بر تهیه مدارک مورد نیاز گمرک برای حمل و نقل کالاهای وارداتی خود، به یک سری مجوز نیز نیاز دارید که نشان دهد تمامی نقل و انتقالات تجاری شما به صورت قانونی انجام می شود و دارای تاییدیه سازمان های مربوطه می باشد.

ترخیص کالا از گمرک

از جمله مجوزهای لازم که هر بازرگان و بازرگانی در زمینه ترخیص کالا باید داشته باشد، کارت حق کار و کارت بازرگانی صادره از سازمان گمرک کشور است. این کارت در واقع نشان می دهد که تمامی نقل و انتقالات تجاری شما مورد تایید سازمان های نظارتی کشور بوده و تمامی فعالیت های تجاری و تجاری شما قانونی است.

نکته مهم و کلیدی دیگری که همیشه هنگام ترخیص کالا باید به آن توجه کرد تعیین ارزش کالای ترخیص شده است. تعیین ارزش کالا در مرزهای کشورهای مختلف با قیمت‌های متفاوتی تعیین می‌شود و بنابراین لازم است کارمند گمرک یا تاجر باتجربه قبل از انجام مراحل ترخیص به این مهم توجه کرده و ارزش ترخیص شده را بررسی کند.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص کار کیست؟
اسکرول به بالا