واردات و ترخیص موبایل همانند ترخیص کالا از گمرک دارای مراحل و تشریفات گمرکی است. اصولا واردات موبایل و لوازم جانبی موبایل از گمرک فرودگاه امام خمینی صورت می پذیرد. واردات موبایل هم مانند سایر کالاهای وارداتی مشمول هزینه است و این هزینه بر اساس قیمت و ارزش هر دستگاه گوشی موبایل محاسبه می شود. معمولا قیمت گذاری و ارزش گذاری هر دستگاه موبایل بنا به نوع برند گوشی از طریق گمرک انجام می پذیرد و بر اساس قیمت گذاری، پنج درصد به عنوان حقوق ورودی توسط گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اخذ می گردد.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص لپ تاپ

 

بخش عظیمی از گوشی های تلفن موجود در بازارهای داخلی کشور وارداتی هستند که توانسته اند پس از ترخیص از گمرک وارد بازار شوند‌. برای  اطلاع از مراحل و روش ترخیص گوشی موبایل از گمرک لازم است بدانیم که ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم ترین  مراحل هر شرکت در زمینه صادرات و واردات کالا است.

هزینه واردات کالاهای مختلف به کشور

واردکنندگان و سرمایداران برای واردات هر کالایی به بازارهای کشور مستلزم پرداخت هزینه هایی به گمرک کشور هستند. این هزینه ها بر اساس ارزش کالا، بسته بندی محصول، روش های حمل و نقل ، حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و … توسط گمرک محاسبه و تعیین می شوند.اما هزینه  واردات  گوشی تلفن همراه بر اساس ارزش پایه ای گوشی که توسط کارشناسان گمرک تعیین می شود و بر اساس نرخ ارزی که در ابتدای هر هفته  بانک مرکزی اعلام می کند محاسبه می شود.

هزینه گمرک گوشی های وارداتی چگونه محاسبه می شود

در این بخش قصد معرفی راه ترخیص گوشی موبایل از گمرک را به شما داریم. تجار واردکننده گوشی های موبایل برای پرداخت هزینه گمرک گوشی های وارداتی خود لازم است قبل از واردات، از طریق ثبت سفارش و ارائه مدارک مربوط به مشخصات گوشی های موبایل اقدام به پرداخت هزینه گمرک و عوارض ورود کالا به  کشور کنند.

روش دیگری نیز برای پرداخت هزینه گوشی های وارداتی وجود دارد که واردکنندگان باید به یکی از دفاتر گمرک کشور مراجعه کنند و با اراعه مشخصات گوشی های موبایل خریداری شده، محصول خود را ثبت و هزینه ورود آن را پرداخت کنند بخشی از این هزینه برای ثبت مشخصات گوشی ها در سامانه همتای داخلی است.

مراحل وارد کردن و ترخیص گوشی از گمرک

وارد کردن گوشی تلفن همراه به ایران مراحل قانونی و فنی منحصر به خود را دارد که تنها وارد کنندگان و ترخیص کاران از آن ها مطلع هستند.

بخش عظیمی از گوشی های تلفن همراه در کشور ما وارداتی هستند و پس از ترخیص از گمرک به بازار راه می یابند، و لذا این گوشی ها مراحل مختلفی را طی می کنند تا به دست مشتری برسند‌.

موسسات و شرکت های وارد کننده ی گوشی موبایل جهت واردات جدیدترین مدل گوشی های معرفی شده از طرف برندهای گوناگون ابتدا بایستی از طریق تیم ترخیص کار و کارشناسان ثبت سفارش، گوشی های مورد نظر خود را معرفی نمایند. برای این کار بایستی تیم ترخیص، گوشی های مورد نظر را در سامانه ی جامع ترخیص لوازم و تجهیزات ارتباطی و فناوری ثبت نام نمایند و سپس به پیگیری و انجام سایر مراحل بپردازند.

آن دسته از گوشی های موبایل که برای اولین بار وارد کشور می شوند به منظور قیمت گذاری در گمرک نیز مستلزم داشتن جواز استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشند. چنانچه این مجوز را اخذ نکرده باشند قیمت گذاری آن ها انجام نخواهد شد.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه در صورتی که گوشی موبایلی از طریق مسافری وارد ایران شود ضروری است که از طریق سامانه همتا IMEI  یا ریجستری آن مورد بررسی قرار گیرد و این گوشی حتما باید قبلا یک بار از طریق گمرک وارد کشورشده باشد تا برای آن مراحل قیمت گذاری و تست فنی طی شود . در غیر ایینصورت گوشی برای واردات مسافری مجوز ترخیص دریافت نمی کند.

ترخیص گوشی موبایل و تبلت

واردات قانونی انواع گوشی های موبایل

شناسه بین المللی گوشی های موبایلی که به صورت قانونی وارد کشور می شوند و به عبارتی از مرحله گمرک عبور می کنند، در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت می گردد. برای استعلام قانونی بودن یک گوشی همراه می توان شناسه بین‌المللی آن را به ۳۰۰۰۸۸۸۷ پیامک کرد و استعلام مربوطه را دریافت نموند.

موسسات و شرکت‌های وارد کننده گوشی موبایل جهت واردات جدیدترین مدل گوشی‌های معرفی شده از طرف برندهای گوناگون، ابتدا بایستی از طریق تیم ترخیص‌کار و کارشناسان ثبت سفارش، گوشی‌های مورد نظر خود را معرفی نمایند. برای این کار تیم ترخیص، گوشی‌های مورد نظر را در سامانه جامع ترخیص لوازم و تجهیزات ارتباطی و فناوری ثبت نام می‌نمایند و سپس به پیگیری و انجام سایر مراحل می‌پردازند.

آن دسته از گوشی‌های موبایل که برای اولین بار وارد کشور می‌شوند، به منظور قیمت‌گذاری در گمرک نیز مستلزم داشتن جواز استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشند. چنانچه این مجوز را اخذ نکرده باشند قیمت‌گذاری آن‌ها انجام نخواهد شد؛

نکته قابل ذکر دیگر اینکه در صورتی که گوشی موبایلی از طریق مسافری وارد ایران شود ضروری است که از طریق سامانه همتا IMEI یا ریجستری آن مورد بررسی قرار گیرد و این گوشی حتماً باید قبلا یک بار از طریق گمرک وارد کشورشده باشد تا برای آن مراحل قیمت‌‍گذاری و تست فنی طی شود. در غیر این‌صورت گوشی برای واردات مسافری مجوز ترخیص دریافت نمی‌کند.

ترخیص کار تلفن همراه کیست

ترخیص کار تلفن همراه کسی است که باید برای تمام امور رجیستری و امور اخذ مجوزات برای ترخیص کالا آگاهی داشته باشد، تا ترخیص کالایی سریع و کم هزینه انجام شود. اغلب تاجران برای واردات تلفن همراه و کالاهای جانبی آن از گمرکات کشور از ترخیص کار تلفن همراه کمک می گیرند زیرا با استفاده از ترخیص کار در انجام امور تشریفات گمرکی ترخیص کالا زودتر می توان به نتیجه رسید به این دلیل که ترخیص کاران بر امور ترخیص کالا و تشریفات گمرکی، بخشنامه های ارسالی آگاهی دارند و بدون تلف کردن وقت و هزینه های اضافی در سریع ترین زمان ممکن اقدام به ترخیص تلفن همراه از گمرک می نمایند.

ترخیص گوشی موبایل و تبلت

آیا امکان واردات گوشی تلفن همراه با ارائه کارت ملی وجود دارد؟

با راه‌اندازی سامانه ثبت گوشی‌های مسافری که به سامانه نیروی انتظامی متصل شده است، از این پس هر مسافر امکان ثبت و ورود  فقط یک دستگاه گوشی تلفن همراه را با استفاده از کدملی و شماره پاسپورت خود دارد.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص صفحه محافظ گوشی
اسکرول به بالا