ایران جزء کشورهایی است که به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای نزدیک صادرات بسیار خوبی دارد. یکی از این کشورها عراق است. عراق یکی از کشورهای همسایه ایران است. صادرات کالاها از ایران به عراق یکی از تجارت های پرسود برای ایران به شمار می آید. شرایط آب و هوایی کشور عراق باعث شده است که این کشور برای فراهم آوردن احتیاجات کشاورزی خود بسیاری از کالاها را از کشورهای دیگر وارد کند. این موضوع می تواند برای کشور ایران یک نقطه مثبت تلقی شود. در این مقاله بیشتر در مورد صادرات ایران به عراق می پردازیم.

صادرات میوه از ایران به عراق

 بعد از نابودی حکومت صدام در عراق، کشور عراق یکی از اصلی ترین شرکا در امر تجارت برای ایران بوده است. بر طبق آخین آمارها از گمرک ایران، میزان صادرات کالاهایی غیر از نفت از ایران به عراق در سال 2018 بسیار زیاد بوده است. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که میزان مبادلات دو کشور بالا است. عراق کشوری است که به دلیل نداشتن شرایط اقلیمی مناسب و جنگ در کشورش شرایط مناسبی برای کاشت و برداشت محصولات مختلف کشاورزی را ندارد. لذا این کشور نیاز دارد که برای تامین احتیاجات خود مواد غذایی را از دیگر کشورها مانند ایران وارد کند. ایران اغلب مواد غذایی لازم برای کشور عراق را فراهم می کند. یکی از این صادرات میوه ها است. در نظر داشته باشید که صادرات میوه از ایران به عراق بسیار رواج دارد و شود بسیار خوبی را عاید ایران می نماید.

برای صادر کردن میوه به عراق احتیاجی به رعایت اصول و استانداردهای بالا نمی باشد. لذا همین امر سبب می شود تا نیازی به هزینه کردن زیاد نباشد. صادرات میوه به کشورهای اروپایی، ایران را متحمل هزینه های زیاد می کند. زیرا کیفیت بالا و اتلاف منابع برای فراهم آوردن بهترین میوه با کیفیت بالا نیاز به صرف هزینه های بالا دارد. این در حالی است که صادرات میوه به کشور عراق بسیار آسان است و هزینه بالایی در بر ندارد. برای این کار مقررات سختی وجود ندارد و مانند عرضه میوه در تره بار در ایران به آسانی به دست مشتریان در عراق می رسد.

صادرات صیفی جات از ایران به عراق

همان گونه که پیش از این گفتیم به علت شرایط اقلیمی نامناسب در عراق امکان باغبانی و کشاورزی برای افراد در این کشور مهیا نیست. همین امر سبب شده است که عراق به بازار مناسب برای صادر کردن انواع صیفی جات به شمار آید. در نظر داشته باشید که صیفی جات از جمله مواد غذایی به شمار می آید که زمان کمی می توان آن ها را نگه داری کرد. به همین دلیل است که کشورهایی که می خواهند انواع صیفی جات را به دیگر کشورها صادر نمایند بایستی به دنبال کشورهایی باشند که به لحاظ مسافت فاصله کمی با آن ها داشته باشند. نظر به این که ایران و عراق هم مرز هستند و فاصله بسیار کمی با هم دارند بنابراین کشور عراق از جمله کشورهای بسیار مناسب برای ایران است که بتواند انواع صیفی جات را به آن جا صادر نماید.

این نزدیکی باعث می شود که هزینه انتقال و جا به جایی برای ایران کم شود و از این نظر می تواند برای کشور ایران بسیار پر سود باشد. در نظر داشته باشید از صیفی جات مهمی که از ایران به کشور عراق صادر می شود می توان خیار، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب زمینی، انواع و اقشام سبزیجات را نام برد.

 

صادرات کالا به عراق

مقررات صادرات از ایران به عراق

تجارت با کشور عراق تا به الان برای ایران بسیار پرسود بوده است. اما با توجه به این که شرایط ایمنی بر عراق حاکم نیست و این کشور ثبات ندارد و به علت نزاع و ودرگیری ها و تنوع در مذهب و شرایط جغرافیایی خاصی که دارد، تجارت کردن با این کشور نیازمند احتیاط در همکاری است که بایستی به آن توجه داشت.

برای مثال می توان به وجود سیستم نظامی در این کشور اشاره کرد که فدرال است. لذا به استان های مختلف این کشور وظایف خاصی را می بخشد. این احتیارات سبب شده تا بعضی از استان های عراق تابع شرایط خاص برای تجارت شوند و در صورت نداشتن اطلاع و آگاهی کافی می تواند سبب خسران و ضرر گردد. لذا لازم است که به مقررات و شرایط آب و هوای کردستان در کشور عراق توجه کرد. در بسیاری از موارد مقررات حاکم در حکومت مرکزی با کردستان تفاوت های زیادی دارد و در مورادی که شبیه به هم است دو روش متفاوت اجرا می شود.

بیشتر بخوانید : صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه

صادرات کالا به عراق

لیست کالاهایی که به کشور عراق صادر می شود

این کالاها از جمله کالاهای پرطرفدار برای صادرات به عراق هستند

صادرات لبنیات  به عراق

بزرگترین بازارهای فروش در ایران محصولات لبنی هستند. این محصولات به مقدار انبوه در ایران تولید می شوند. بخشی از این محصولات در ایران به فروش می رسند. اما بخش بزرگی از محصولات لبنی به بسیاری از کشورهای نزدیک صادر می شود. لذا می توان چنین اذعان داشت که لبنیات از جمله بازارهای پرفروش در امر صادرات است.

صادرات منسوجات به عراق

برای تولیدکنندگان ایرانی در زمینه منسوجات بازارهای مصرفی در کشورهای همسایه مانند عراق ایجاد شده است. صادرات پوشاک از ایران به عراق بالا است. کالاهای ایرانی برای عراقیان بسیار جذاب است. در نظر داشته باشید که منسوجان ایرانی بسیار متنوع هستند و افرادی که در عراق زندگی می کنند می توانند این منسوجات را با قیمتی ارزان تر از کشور خودشان تهیه نمایند.

صادرات مصالح سنگ و کاشی به عراق

ایران دارای معادن بسیار زیادی است. بنابراین می تواند مصالح ساختمانی و سنگ را به بسیاری از کشورها صادر نماید. همین امر سبب می شود که یک درآمد زایی خوب در زمینه سنگ به کشورهای همسایه از جمله عراق داشته باشد.

بیشتر بخوانید : خدمات ترخیص کالا
اسکرول به بالا