همان‌طور که می­دانید استفاده از سموم یکی از مهم­ترین راه­های افزایش تولیدات کشاورزی است. علاوه بر این، محصولات کشاورزی به عناصر تغذیه‌ای نیاز دارند که این مواد غذایی را از خاک می­گیرند، اما امروزه به دلیل کشت فراوان در زمین­های کشاورزی، تنها خاک برای رشد مناسب گیاهان کافی نیست؛ بنابراین استفاده از کود ضروری است و رایج­ترین کود، کود شیمیایی است.

کود شیمیایی از مواد آلی تصفیه شده یا (اغلب) مصنوعی ساخته می­شود، جایی که  مواد مغذی استخراج شده و با پرکننده­های شیمیایی ترکیب می­شوند تا یک محلول مصنوعی ایجاد شود. به این منظور ترخیص کود شیمیایی یک چالش برای باغبانان و کشاورزان ‌به حساب می­آید.

این کود غیر آلی تولیدی اغلب از نفت، سنگ­های شکسته یا سایر منابع تجدید ناپذیر ساخته می­شود. کودهای شیمیایی معمولاً حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد و گاهی اوقات ریز مغذی‌ها هستند. مواد به حالت خالص تصفیه می­شوند و از مواد خاصی پاک می­شوند تا فرآیند تجزیه از بین برود.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با ترخیص کود شیمیایی و جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص انواع مواد شیمیایی

مزایای استفاده از کودهای شیمیایی ارزان­تر

شاید بزرگ‌ترین دلیلی که صاحبان خانه‌ها کود شیمیایی را در مقابل کود آلی انتخاب می‌کنند، ارزان بودن آن­ها در مقایسه با کاربردهای ارگانیک است. این مواد تصفیه شده را می­توان به صورت فله تولید کرد و ماندگاری طولانی­تری داشته و هزینه ­های تولید را کاهش می­دهد و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف‌کننده می-شود.

نمایش نتایج سریع‌تر

در حالی که کودهای آلی برای تجزیه شدن به زمان و رطوبت نیاز دارند، به‌طور طبیعی طی چند هفته، کودهای شیمیایی به سرعت توسط گیاهان شما جذب می­شوند. به همین دلیل، این مواد معدنی تصفیه شده و خالص اثرات تقریباً فوری ایجاد می­کنند.

کاربرد آسان‌تر، متنوع‌تر

بسیاری از کودهای شیمیایی به شکل مایع هستند و می­توان آن­ها را به جای ریختن اسپری کرد. برخلاف کودهای خشک (که در بالای خاک قرار می‌گیرند)، مایعات را می‌توان به درختان و مستقیماً روی شاخ و برگ‌های بلند برای تقویت بیشتر نه فقط روی چمن اعمال کرد.

مخلوط کردن با سایر برنامه­ ها آسان­تر است

از آنجایی که بسیاری از محلول­های شیمیایی کود مایع هستند، به راحتی می­توان آن­ها را با کنترل علف­های هرز و حشرات یا محلول­های دیگر مخلوط کرد. این به صرفه‌جویی در زمان برای محافظت و تغذیه منظره شما کمک می­کند.

 

مضرات استفاده از کودهای شیمیایی حاوی مواد مغذی محدود 

کودهای معدنی حاوی سطوح مشخص و اندازه‌گیری شده مواد معدنی هستند. در حالی که آن­ها معمولاً حاوی سه ماده معدنی بزرگ (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) هستند، اما اغلب فاقد ریز مغذی‌های متنوعی هستند که گیاه از مواد در حال تجزیه طبیعی دریافت می‌کند، به جای اینکه حاوی مقدار زیادی «پرکننده» باشند. کودهای ارگانیک اغلب شامل مواد مغذی اضافی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، روی و کلسیم هستند.

آلودگی

 تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی شیمیایی ناشی از کودهای مصنوعی می‌تواند باعث سبز شدن یا ابری شدن آبراه‌های مجاور با شکوفه جلبک‌ها شود، بوی غیرعادی بگیرد و اکسیژن را برای ماهی‌ها و دیگر گونه‌ها کاهش دهد و آن­ها را خفه کند. به دلیل اثرات این رواناب شیمیایی، کودهای مصنوعی اغلب دوستدار محیط زیست در نظر گرفته نمی­شوند.

 

ترخیص کود شیمیایی

در ترخیص کود شیمیایی از گمرک چه کسی می­تواند به عنوان اظهار کننده عمل کند؟

واردکنندگان باید مسائل عملی مربوط به ترخیص کود شیمیایی از گمرک را در نظر بگیرند. بسیاری از کشورها از شما می­خواهند که یک نماینده محلی را به عنوان وارد کننده سوابق تعیین کنید. این مستقل از رعایت مالیات بر ارزش افزوده است.

قوانین در رابطه با واردات کود شیمیایی توسط مشاغلی که مستقر نیستند بسیار پیچیده است و به‌طور قابل توجهی بین کشورهای عضو متفاوت است.

از منظر گمرک، تمایز بین 3 طرف زیر در معامله واردات مهم است:

  • صادرکننده
  • گیرنده
  • اظهار کننده

بدیهی است که صادرکننده تجارتی است که مسئول حمل کالا از حوزه قضایی است. گیرنده طرفی است که پس از ترخیص کود شیمیایی برای گردش آزاد، مالکیت محصولات را در اختیار می­گیرد.

در مورد معامله استاندارد واردات صادرات هرکسی که مسئول پرداخت حقوق ورودی باشد به عنوان گیرنده ثبت می­شود. در مورد فروش B2C، گیرنده می­تواند شخصی باشد که شما کالا را به او تحویل می­دهید. اگر یک کسب‌وکار کالای خود را برای ذخیره‌سازی، توزیع بعدی یا استفاده داخلی وارد می­کند، در این صورت وارد کننده و صادرکننده همان نهاد هستند و بنابراین طبق تعریف باید گیرنده کالا نیز باشند.

در بسیاری از موارد، یک تجارت غیرمستقر که دارای مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است، ممکن است خود به عنوان اظهارکننده عمل کند (در صورتی که گیرنده کالا نیز باشد)، در حالی که در موارد دیگر، آن­ها باید نماینده­ای را برای اقدام در این زمینه تعیین کنند.

هنگامی که به اظهارکننده شخص ثالث نیاز است، واردکننده باید از خدمات یک نماینده استفاده کند تا از طرف او عمل کند. اغلب حامل یا عامل تدارکات می­تواند به عنوان اظهار کننده عمل کند، اما برخی از شرکت­ها این را ارائه ­نمی­دهند. در این شرایط، واردکننده باید یک دلال یا نماینده محلی پیدا کند تا به عنوان واردکننده رکورد فعالیت کند.

 

ترخیص کود شیمیایی

نتیجه

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید : ترخیص لوازم کشاورزی
اسکرول به بالا