واردات از چین در بین کارآفرینان ایرانی که می­توانند کالاها را با قیمت بسیار پایین‌تری خریداری کرده و با سود قابل توجهی در داخل کشور بفروشند، بسیار محبوب است. ین یکی از مزایای قابل توجه این نوع معاملات است. با این وجود، برخی از کارآفرینان از شروع همکاری با شرکت­های چینی می­ترسند. دلیل اصلی این امر در درجه اول تشریفاتی است که باید در رابطه با خرید کالا از چین انجام شود.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با واردات از چین و جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.

چگونه می­توان خرید از چین را مستند کرد؟

یک کارآفرین ایرانی، برای تسویه صحیح خرید از چین، باید مدارکی مانند:

  • فاکتور خرید از یک پیمانکار از چین (فاکتور باید به زبان انگلیسی صادر شود و اگر حاوی نمادهای مقالات باشد، ترجمه به ایرانی لازم است)
  • سندی که واردات کالاها را تأیید می­کند.

علاوه بر این، شما باید:

  • بارنامه (الزامی در هنگام حمل‌ونقل از طریق دریا) یا بارنامه (حمل‌ونقل کالا از طریق هوایی)
  • مشخصات کالا (لیست بسته بندی) زمانی که فاکتور حاوی اطلاعاتی در مورد وزن خالص و ناخالص کالاهای وارداتی نباشد.
  • سایر مدارک بسته به نوع کالای وارداتی مانند گواهی CE، گواهی مبدأ و غیره.

خرید از چین، ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک ممکن است در ایران یا در کشور دیگری انجام شود. در طول مدت آن، امکان ورود کالا به قلمرو گمرکی بررسی می­شود. قبل از خرید کالا، بررسی اینکه چه نرخ‌های عوارضی برای یک نوع کالا اعمال می‌شود، ارزش دارد، زیرا این یک عنصر هزینه مهمی است که ممکن است مالیات دهنده متحمل شود.

رویه­های گمرکی و مالی برای برخی از مودیان مالیاتی ممکن است بسیار پیچیده باشد، بنابراین استفاده از خدمات یک آژانس گمرکی ارزش دارد، زیرا واردکننده مجبور نیست کالا را شخصاً در بندر تحویل بگیرد. این کار توسط آژانسی انجام می­شود که کالا را نیز برای بازرسی گزارش می­دهد.

نکته مهم این است که آژانس­های گمرکی اغلب دارای امنیت اموال هستند که به میزان قابل توجهی روند ترخیص کالا را تسریع می­بخشد (کالا با وارد کردن مبالغ در صندوق گمرکی برای تجارت آزاد می­شود، در غیر این صورت گمرک با ترخیص کالا تا زمان دریافت پول منتظر می­ماند. به حساب آن‌ها واریز و به حساب آن‌ها واریز می­شود).

همچنین شایان ذکر است که کارآفرینی که کالا از چین وارد می­کند، می­تواند عوارض پرداخت شده را به عنوان هزینه­های کسر مالیات در نظر بگیرد.

واردات کالا از چین

واردات از چین و مالیات بر ارزش افزوده

هنگام واردات از چین، علاوه بر حقوق گمرکی، باید نیاز به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر بگیرید. مهم این است که یک پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده فعال می­تواند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده را بر این اساس در شرایطی کسر کند که این هزینه برای فعالیت مشمول مالیات استفاده می­شود (مطابق با بند 1 ماده 86 قانون مالیات بر ارزش افزوده). چنین راه حلی مستلزم آن است که کارآفرین در ابتدای رویه واردات کالا از چین پول نقد در اختیار داشته باشد.

قانون‌گذار همچنین امکان استفاده از رویه ساده را پیش‌بینی کرده است که در ابتدای رویه واردات نیازی به هزینه­های مالی از سوی کارآفرین نیست. به این روش می­گویند روشی ساده برای واردات کالا.

نکته مهم، برای امکان‌پذیر بودن اعمال روش ساده، شرایط مندرج در اساس نامه. بند 33 الف. 2-2 قانون مالیات بر ارزش افزوده. در نتیجه، این بدان معناست که مؤدی باید به رئیس گمرکی که قبل از آن تشریفات مربوط به واردات کالا را که حداکثر 6 ماه قبل از واردات صادر شده است، انجام دهد، تحویل دهد:

  • گواهی عدم معوقه در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و در پرداخت مالیات‌های فردی که درآمد بودجه دولتی را تشکیل می­دهد، به طور جداگانه برای هر عنوان، با احتساب جداگانه برای هر مالیات، به ترتیب بیش از 3٪ از مبلغ حق بیمه و بدهی­های مالیاتی متعلق است. در مالیات­های فردی؛ سهم معوقه در مبلغ مشارکت یا مالیات در رابطه با میزان پرداخت­های سررسید دوره تسویه حساب که معوقات مربوط به آن است تعیین می­شود.
  • تأیید ثبت‌نام مؤدی به عنوان پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده فعال.

الزام مؤدی به ارائه مدارک مذکور نیز در صورت تسلیم اظهارنامه­هایی با همان محتوا از سوی مؤدی تحقق یافته تلقی می­شود. نکته مهم، این است که این اظهارات در زیر درد مسئولیت کیفری برای اظهارات نادرست انجام می­شود.
همچنین کارگذار موظف است مراتب را کتباً به رئیس گمرک و رئیس اداره امور مالیاتی اعلام کند:

  • قصد تسویه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس رویه ساده واردات کالا قبل از شروع دوره تسویه حساب که از آن زمان تسویه حساب را اعمال خواهد کرد.
  • انصراف از تسویه مالیات بر ارزش افزوده بر اساس رویه ساده واردات کالا قبل از شروع دوره تسویه حساب که در آن انصراف از چنین تسویه حسابی انجام می­شود.

همچنین باید به تسویه ویژه مالیات بر ارزش افزوده در شرایطی که ترخیص کالا از گمرک در یکی از کشورهای خارج انجام می‌شود، توجه کرد. این کالا برای اولین بار پس از عبور از مرزهای کشور وارد گمرک می­شود عبور می­کند. سپس نماینده مالی یک کشور معین تسویه حساب را انجام می­دهد و هنگام تسویه خرید برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان یک نهاد در معامله درون جامعه‌ای عمل می­کند.

واردات کالا از چین

نتیجه

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اسکرول به بالا