دستگاه‌های پنوماتیکی به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند و نقش مهمی در عملکرد فرآیندهای مکانیکی مختلف ایفا می­کنند. بیایید با ارائه یک توضیح ساده در مورد چیستی دستگاه‌های پنوماتیکی شروع کنیم. در سطح پایه، دستگاه‌های پنوماتیک از هوای فشرده برای انتقال و کنترل انرژی استفاده می­کنند. آن‌ها عملکرد مشابه دستگاه‌های هیدرولیک را انجام می­دهند، فقط به جای سیال هیدرولیک، دستگاه‌های پنوماتیک با هوا و گازهای فشرده سروکار دارند.

بیشتر سیستم‌های پنوماتیکی برای کار به یک منبع ثابت هوای فشرده تکیه می‌کنند و این از کمپرسورهای هوا می‌آید. کمپرسور هوا را از جو بیرون می­کشد و آن را در یک مخزن فشار بالا به نام گیرنده ذخیره می­کند. هنگامی که هوا فشرده شد، سپس از طریق یک سری لوله­ها و دریچه­ها، با عمل بر روی یک پیستون، به سیستم عرضه می­شود. بخاطر این ویژگی­ها خیلی از افراد به دنبال ترخیص قطعات پنوماتیک هستند. با ما تا انتهای این مقاله همره باشید تا با قطعات پنوماتیک و ترخیص قطعات پنوماتیک بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : ترخیص دستگاه ها و ماشین آلات

ویژگی قطعات پنوماتیک

در دسترس بودن بی‌نهایت هوای منبع مهم‌ترین چیز در سیستم پنوماتیک است و همان­طور که همه می­دانیم هوا در دنیای اطراف ما به مقدار نامحدود در همه زمان­ها و مکان­ها در دسترس است.

آسان کانال

هوا ماده­ای است که به‌راحتی از طریق یک لوله کوچک، طویل و پیچ در پیچ، از مکانی به مکان دیگر منتقل یا منتقل می­شود.

دما انعطاف پذیر است

هوا را می­توان به طور انعطاف پذیر در دماهای مختلف موردنیاز استفاده کرد، از طریق تجهیزات طراحی شده برای شرایط خاص، حتی در شرایط کاملاً شدید، هوا هنوز هم قادر به کار بود.

 ایمن

هوا را می­توان با خیال راحت بارگیری کرد تا اینکه قابل اشتعال نباشد و اتصال کوتاه رخ ندهد (مشاوره) یا منفجر نشود، بنابراین محافظت در برابر هر دوی این موارد بسیار آسان است، برخلاف سیستم الکتریکی که می‌تواند منجر به مشاوره آتش‌سوزی شود.

 تمیز

هوای اطراف ما بدون مواد شیمیایی مضر تمیز است و همچنین می‌توان آن را با برخی فرآیندها به حداقل رساند یا تمیز کرد، بنابراین استفاده از سیستم‌های پنوماتیک در صنایع داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و منسوجات بی‌خطر است.

راه‌اندازی انتقال قدرت و سرعت بسیار آسان است

هوا می­تواند با سرعت­هایی حرکت کند که می­تواند از کم به زیاد یا بالعکس تنظیم شود. هنگام استفاده از محرک سیلندر پنوماتیک، سرعت پیستون می­تواند به 3 متر در ثانیه برسد. موتورهای پنوماتیکی می­توانند با سرعت 30000 دور در دقیقه بچرخند، در حالی که دستگاه‌های موتور توربین می­توانند به 450000 دور در دقیقه برسند.

­قابل ذخیره است

هوا را می­توان از طریق فشار هوای اضافی تغذیه شده توسط لوله صندلی ذخیره کرد. علاوه بر این، می­توان آن را طوری نصب کرد که مرز فشار یا ایمنی سیستم ایمن باشد.

استفاده آسان

هوای آسان یا به طور مستقیم برای تمیز کردن سطوح مانند فلز و ماشین‌آلات استفاده می­شود یا به طور غیرمستقیم، یعنی از طریق تجهیزات پنوماتیک برای ایجاد حرکات خاص استفاده می­شود.

معایب قطعات پنوماتیک

نیاز به نصب تجهیزات تولید هوا دارد

هوای فشرده باید به خوبی آماده شود تا شرایط را برآورده کند. معیارهای خاصی مانند خشک، تمیز و حاوی روان کننده لازم برای تجهیزات پنوماتیک را رعایت کنید؛ بنابراین نیاز به نصب سیستم‌های پنوماتیکی تجهیزات نسبتاً گرانی مانند کمپرسورها، فیلترهای هوا، لوله‌های روغنی، خشک‌کن، رگلاتورها و غیره می‌باشد.

نشتی آسان

یکی از خواص هوای تحت فشار این است که همیشه فضای خالی را اشغال می­کند و در کارهای سخت فشار هوا حفظ می­شود؛ بنابراین ما به یک مهر و موم نیاز داریم تا هوا نشت نکند. نشت آب‌بندی می­تواند باعث اتلاف انرژی شود. تجهیزات پنوماتیک باید مجهز به تجهیزات هوابند باشد که نشت هوای فشرده در سیستم را به حداقل برساند.

نویز بالقوه

پنوماتیک با استفاده از سیستم باز، به این معنی که هوای استفاده شده از سیستم به بیرون پرتاب می­شود، هوا بسیار بلند و پر سر و صدا خارج می­شود، به خصوص در مجرای اگزوز باعث ایجاد صدا می­شود. راه‌حل این است که روی هر خط تخلیه یک صدا خفه کن قرار دهید.

ترخیص قطعات هیدرولیک و پنوماتیک

شرایط ترخیص قطعات پنوماتیک

تمام محموله ­هایی که وارد ایران می­شوند باید به آژانس خدمات مرزی ایران گزارش شوند. حامل مسئول گزارش دادن کالا به کارگذار است. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از فاکتور تجاری جمع‌آوری شده و به صورت الکترونیکی به کارگذار ارسال می‌شود تا کارگذار امکان تعیین مقبولیت فراهم شود.

برای اطمینان از اینکه کارگزار گمرکی تعیین شده شما ثبت شده است تا محموله وارداتی خود را برای ترخیص آماده کند، فرم مرجع اصلی حمل‌ونقل را تکمیل کرده و آن را به Purolator ارسال کنید.

مشتریان می­توانند کارگزار گمرکی خود را برای ترخیص قطعات پنوماتیک وارد شده به ایران بدون در نظر گرفتن حالت انتخاب کنند.

تمام محموله‌های بدون سندی که وارد ایران می‌شوند به یک فاکتور تجاری به عنوان سند اصلی حمل‌ونقل نیاز دارند. فاکتور تجاری  باید جزئیات زیر را ارائه کند: 

  • نام گیرنده (واردکننده)
  • نام فرستنده (صادر کننده)
  • کمیت و واحد اندازه‌گیری
  • ارزش واحد تخمینی کالا به دلار کانادا (CDN)
  • شرح دقیق کالا
  • کشور مبدأ / تولید کننده کالا

سایر ادارات دولتی بسته به ماهیت محموله ممکن است به اسناد اضافی مانند گواهی­ها، مجوزها و معاینات نیاز داشته باشند.

ترخیص قطعات هیدرولیک و پنوماتیک

نتیجه

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص قطعات صنعتی
اسکرول به بالا