یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید قطعات الکترونیک، ترخیص قطعات الکترونیک است. برای اینکه در زمینه ترخیص این قطعات در گمرک موفق باشید، لازم است تا در وهله اول با قوانین گمرکی آشنا بوده و بعد از آن از مهارت لازم در این زمینه برخوردار باشید. اگر در نظر دارید تا درخارج از کشور، اقدام به تهیه قطعات الکترونیک و ترخیص آن نمایید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید : ترخبص قطعات الکترونیک از گمرک فرودگاه امام خمینی

 

آیا ترخیص قطعات الکترونیک راحت است؟

تمام قطعات الکترونیکی دارای تنوع بالایی هستند و از نظر ظاهری بسیار مشابه به یکدیگرند. تنها تفاوتی که این قطعات الکترونیک دارند، نحوه عملکرد و نوع کارکردشان است. از همین روی قطعات الکترونیکی بر اساس نوع و کاربردی که دارند، دارای ترخیص متفاوتی نیز هستند. اینکه تمام افراد بتوانند اقدام به طی نمودن مراحل ترخیص این قطعات کرده و تمام قطعات الکترونیکی را به طور کامل بشناسند، امری کاملا محال و دور از ذهن است. ترخیص قطعات الکترونیکی دارای مراحل مختلفی به شرح ذیل است. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  • مرحله اول: ثبت اظهارنامه از طریق سامانه گمرکی

اولین مرحله ترخیص هنگام ورود قطعه الکترونیک به گمرک آغاز می‌شود. زمانی که قطعات الکترونیکی وارد گمرک می‌شوند باید اقدام به تکمیل نمودن اظهارنامه واردات کرده و اطلاعات خود را ثبت نمایید. تمام قسمت‌های این مرحله به وسیله سامانه EPL و به صورت آنلاین قابل انجام بوده و نیاز به حضور فیزیکی شما نیست.

بعد از این که مراحل گفته شده را به طور کامل گذرانید و تمام قسمت های درج شده در سامانه را پر کردید، شماره سریال و شماره عطف توسط نرم افزار به صاحب کالا یا شرکت ارسال می‌گردد. البته لازم به ذکر این نکته است، زمانی برای شما شماره سریال و شماره عطف ارسال می شود که از طرف گمرک دچار مشکل نباشید و اطلاعات خود را به درستی وارد کرده باشید. مرحله سوم با ارسال سریال شناسه برای شما آغاز می‌شود.

  • مرحله دوم: احراز هویت و اظهار قطعات الکترونیک

در مرحله دوم تمامی اسناد و اظهارنامه‌هایی که پرکرده‌اید به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که مورد تایید قرار بگیرند، شماره ثبت برای شما درج خواهد شد. پس از اینکه شماره ثبت خود را دریافت نمودید، اظهارنامه شما انجام می‌شود.

  • مرحله سوم: کنترل و تعیین ارزش قطعات الکترونیک

این مرحله مربوط به کنترل و ارزشیابی تمام قطعات الکترونیکی است که سفارش داده شده‌اند. تمامی بسته‌های مربوط به قطعات الکترونیکی باز شده و به وسیله بازرس‌های گمرکی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس تمامی این قطعات با اسنادی که ارائه شده‌اند، مطابقت داده می‌شوند. علاوه بر این در این مرحله، نیاز به مدارک دیگر توسط رئیس گمرک مشخص خواهد شد.

  • مرحله چهارم: دریافت مجوزهای لازم

پس از اینکه مرحله ارزشیابی قطعات اکترونیکی به پایان رسید، مجوزهای مورد نیاز مشخص می‌شوند. زمانی که کارشناسان اقدام به تایید این مرحله و ارزشیابی و بررسی قطعات مورد نظر نمودند، تمامی قطعات الکترونیک وارد مرحله آخر می‌شوند.

پس طی مراحل یک تا چهار، نوبت به پرداخت نمودن هزینه‌های مربوط به ترخیص قطعات الکترونیک می‌رسد. زمانی که اقدام به پرداخت هزینه مشخص شده کنید، حکم ترخیص قطعات الکترونیک صادر شده و پروانه سبز گمرکی به شرکت واردات ارسال می‌شود.

ترخیص قطعات الکترونیکی

شرکت معتبر برای دریافت قطعات الکترونیک

شاید این سوال در ذهن شما تداعی شود که کدام یک از شرکت‌های موجود برای دریافت قطعات الکترونیک از گمرک، معتبرتر هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: شرکتی که بتواند تمامی مراحل مربوط به ثبت سفارش را بدون کوچک‌ترین مشکلی مشکلی انجام دهد و توانایی شناخت شرکت خارجی معتبر و کشور مناسب را برای ثبت قطعات الکترونیک داشته باشد، جز بهترین شرکت‌ها به شمار می‌رود.

 به طور معمول شرکت‌هایی می‌توانند شما را در این امر یاری کنند که دارای سابقه واردات قطعات الکترونیک در زمینه ترخیص این قطعات هستند. شرکت‌های زیادی هستند که در این زمینه فعالیت‌های مستمر دارند و این کمی انتخاب شما را دچار مشکل می‌نماید. برای اینکه بتوانید در انتخاب شرکت مناسب گامی صحیح بردارید به شما کمک می‌کنیم تا با ویژگی‌های مهم شرکت‌های واردات قطعات الکترونیک آشنا شوید.

ویژگی مهم شرکت‌های واردات قطعات الکترونیک:

  • اعلام هزینه های مربوط به ترخیص کالا
  • دریافت مجوزهای لازم
  • تحویل کار در زمان مشخص شده توسط شرکت
  • داشتن سیستم پاسخگویی مناسب در تمام مراحل ترخیص کالا
  • تحویل کالا در زمان مشخص و تعیین شده

 

ترخیص قطعات الکترونیکی

کلام پایانی

ترخیص قطعات الکترونی مانند سایر کالاهای وارداتی دارای مراحل مختص به خود است. این در حالیست که تنها تفاوتی که ترخیص کالا برای قطعات الکترونیکی دارد مربوط به مجوزهای لازم برای تایید است. لازم به ذکر است که تمام مجوزهایی که مربوط به سازمان‌های داخلی کشور هستند، باید مورد تایید قرار بگیرند تا بتوانید قطعات الکترونیک مورد نظر خود را از گمرک ترخیص نمایید. در این مقاله سعی شد تا شما را با نحوه ترخیص قطات الکترونیک و مراحل مربوط به آن آشنا سازیم. امیدواریم که توانسته باشیم مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید : حمل هوایی کالا
اسکرول به بالا