صادرات به معنی تجارتی است که هدف ارسال کالاها از یک کشور و عرضه آن به بازارهای کشورهای دیگر است. اما صادرات قبل از هر چیری احتیاج به سرمایه دارد. میزان سرمایه لازم برای آغاز صادرات با توجه به نوع کالای صادراتی وابسته است.

انواع روش ها برای صادرات

صادرات کالا برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است. صادرات سود بسیار بالایی برای فرد صادر کننده دارد؛ همچنین با وارد شدن ارز به داخل کشور سبب بهبود و پویایی چرخه اقتصادی کشور می شود. برای صادرات به طور معمول دو راه وجود دارد. روش اول به صورت مستقیم است. اما روش دوم صادرات به روش غیر مستقیم است.

صادرات کالاها با روش مستقیم چیست؟

در روش مستقیم شرکت یا شخص صادر کننده بدون هیچ گونه واسطه ای محصول مد نظر را به کشور نهایی صادر می کند. در این راه تمام مراحل و امور صادرات از جمله وظایف شخص صادر کننده است. افراد زیادی که برای نخستین بار به فکر صادر کردن کالاهای خود می افتند به روش مستقیم صادرات می اندیشند.

برای این که بتوان به روش مستقیم کار صادرات را انجام داد لازم است که قبل از هر اقدامی برای فرستادن کالا به کشور دیگر، یک گروه بازاریابی برای این امر در نظر بگیرید تا بتواند هم تحلیل بازار خارجی را انجام دهد و هم محصولات شما را به کشور مورد نظر بشناساند و معرفی کند. در این صورت گروه بازاریابی می تواند بستری مناسب را برای صادرات کالای شما فراهم بسازد. بعد از این که بازار هدف را پیدا کردید می توانید از راه شرکت های بین المللی حمل و نقل به مرحله انتقال و جا به جایی کالا و تشریفات گمرکی (ترخیص کالا) ورود پیدا کنید.

صادرات کالا به صورت غیر مستقیم

 در روش صادرات غیر مستقیم واسطه نقش مهمی ر امر تجارت برای کالا دارد. در این راه از کمک شرکت های بازرگانی استقاده می کند و با قراردادی مشخص، پروسه صادرات را به دیگر شرکت ها می سپارد.

در نظر داشته باشید که در این روش سودی که به دست می آید بین شخص و واسطه با درصد توافقی قسمت می شود. به طور معمول شرکت هایی که از این راه استفاده می کنند میزان صادرات آن ها کم است.

صادرات کالا به کشورهای خارجی به دو گروه تقسیم بندی می شود:

صادرات به صورت قطعی

صادرات کالا با روش قطعی یک رویه گمرکی است که در آن کالای مورد نظر برای فروخته شدن و یا مصرف شدن به کشوری خارجی صادر می شود. در نظر داشته باشید که این نوع از صادرات از پرداخت کردن مالیات، عوارض و حقوق گمرک معافیت دارد. اما هزینه های گمرک برای این گونه صادرات در نظر گرفته می شود.

صادرات به صورت موقت

کالاها با اهداف معین مثل شرکت در نمایشگاه، تعمیرات، فرآوری و تکمیل از مرز بیرون می روند و بعد از انجام دادن مقاصد مشخص به کشور بازگردانده می شوند. این قبیل صادرات را صادرات موقتی می نامند. در این نوع صادرت به انجام پروسه های گمرکی احتیاج نیست. شخص صادر کننده هزینه ای را به عنوان ضمانت پیش گمرک می گذارد و بعد از واردات کالا به گمرک مبدا مبلغ استرداد داده می شود.

صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه

صادرات کالاها از ایران به کشورهای خاورمیانه

 همان طور که می دانید تجارت کردن با کشورهای همسایه بسیار پرسود است. زیرا نزدیک بودن کشورهای همسایه سبب می شود که هزینه های انتقال و جا به جایی به حداقل خود نزول پیدا کند. به همین علت است که کشورهای همسایه به عنوان مهم ترین مقصدها برای تجارت و صادرات در نر گرفته می شوند. صادرات کالاها به کشورهای خاورمیانه مانند دبی، کویت، عمان، ترکیه، عراق و روسیه بخش مهمی از صادرات به صورت سالیانه هستند. صادرات با روش های متفاوتی انجام می شود. مانند صادرات به طریق زمینی یا جاده ای برای کالاها، صادرات به صورت هوایی، صادرات از منطقه های آزاد، صادرات از مرزهای آبی و غیره.

بازرگانان ایرانی که دارای کارت بازرگانی هستند می توانند صادرات کالاها را از مناطق آزاد به انجام رسانند. این بازرگانان وظیفه دارند که برای صادر کردن کالاها از مناطق آزاد، بر طبق مقررات و قوانین و شرط های واردات و صادرات از منطقه های آزاد که به وسیه اداره گمرک مشخص می شود عمل نمایند. بازرگانانی که صادرات از مناطق آزاد را انجام می دهند در صورت داشتن مجوزهای مورد نیاز و کارت بازرگانی برای فعال بودن در عرصه اقتصادی از پرداخت مالیات معاف می شوند.

صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه

صادرات کالاها از ایران به عراق

در نظر داشته باشید که کشور عراق به دلیل این که مرز مشترک با ایران دارد از بهترین و مهم ترین کشورهایی است که می تواند با کشور ایران مبادلات تجتری داشته باشد. عراق برای ایران یکی از بهترین قطب ها برای صادر کردن انواع کالاها است. از آن جا که بازار عراق تا به الان به طور کامل پر نشده است و به مرحله اشباع نرسیده است لذا آن گروه از بازرگانانی که قصد دارند ا تجرات خود را آغاز نمایند می توانند این کشور را به عنوان هدف برای خود در نظر بگیرند و کالاهای خود را به عراق بر طبق قوانین و ضوابط صادر نمایند.

برای این که بتوانید محصولات مورد نظر را به عراق صادر کنید نیاز است تا ابتدا اطلاعات خود را در زمینه صادرات کامل کنید و احتیاج بازارها را به طور کامل به دست بیاورید. لازم است تا توجه کنید که چه کالاهای محبوب در ایران مورد تقاضای کشور عراق است و در این کشور بسیار پرطرفدار است. درست است که عراق کشوری مناسب برای صادرات است اما نمی توان سایر رقیبان در عرصه صادرات به این کشور را در نظر نگرفت.

اسکرول به بالا