در اقتصاد جهانی، ترخیص کالا از گمرک یک چشم‌انداز پیچیده و همیشه در حال تغییر از قوانین، مقررات و اسناد است. گمرک سازمانی است که وظیفه دارد بررسی کند که کالا با قوانین جاری مطابقت داشته باشد. با توجه به اینکه مواردی که مجرمان سعی می­کنند به طور غیرقانونی کالاهایی را وارد کنند که مناسب قوانین بهداشتی و بهداشتی نیستند، قوانین ارزی را رعایت نمی­کنند و یا برای میراث هنری کشور موردنظر مضر هستند، کنترل­ها بسیار سخت‌گیرانه است.

در این سال­ها ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک بسیار زیاد شده است که مجوز این ترخیص­ها را باید گمرک صادر کند تا بتوانید به ادامه فرآیند خود ادامه دهید.

تمامی بررسی ها توسط سازمان گمرک انجام می­شود که وظیفه بازرسی دقیق هر بسته را خواهد داشت. در صورتی که شی با قوانین فوق مطابقت نداشته باشد، تحویل گیرنده مستقیماً توسط شرکت حمل‌ونقل از وضعیت مطلع خواهد شد. برای کسب اطلاعات در مورد زمان ترخیص بسته از گمرک، همچنان باید با آژانس حمل‌ونقل تماس بگیرید و از تماس با گمرک خودداری کنید. در صورتی که محتویات مرسوله مطابق با کلیه مقررات جاری باشد، کالا بدون هیچ‌گونه مشکلی به مقصد می­رسد.

گروه بازرگانی تی ام تی کارگو

الزام ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک برای دریافت کنندگان

ورود کالا به کشور یا قلمرو مالی غیر از مبدأ کالا، الزام به ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک را به دنبال دارد. کلیه کالاها باید برخی از بررسی­های امنیتی مرزی (سلامتی، کنترل کیفی و غیره) را پشت سر بگذارند و از تعهدات مالیاتی کشور مقصد (پرداخت مالیات و عوارض) و همچنین سایر هزینه ­های گمرکی ناشی از مدیریت رویه­ های واردات و نگهداری تبعیت کنند.

با گسترش دامنه می­توان گفت که قانون گمرک مجموعه­ ای از تمام آن استانداردهای نظارتی است که می­تواند برای جابجایی بین‌المللی کالا و همچنین برای افراد درگیر در خود مدیریت گمرک اعمال شود.

چه کسی حقوق گمرکی را پرداخت می­کند؟

عوارض گمرکی معمولاً باید توسط گیرنده پرداخت شود تا ماشین‌آلات بتواند در اختیار او قرار گیرد. در صورت امتناع از پرداخت عوارض، هزینه مستقیماً به عهده فرستنده مرسوله می‌باشد.

در واقع یکی از رایج­ترین دلایل رد ماشین‌آلات توسط گیرنده، دقیقاً پرداخت مالیات گمرکی است، به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود به دریافت کننده اطلاع داده شود که وی ملزم به انجام این پرداخت است.

ترخیص دستگاه ها و ماشین آلات

ماشین‌آلات در گمرک به چه دلیلی مسدود می­شود؟

ماشین‌آلات مسدود شده در گمرک، همان‌طور که در بالا مشاهده شد، تحت تمام بررسی ­های لازم قرار خواهد گرفت.­ دلایلی وجود دارد که می­تواند منجر به مسدود شدن ماشین‌آلات شود. در اینجا به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم.

 
ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک به علت تقلبی بودن مسدود می­شوند

این روزها غیرعادی نیست که شاهد پدیده ­های تقلبی به طور فزاینده­ ای باشیم. این یک تجارت غیرقانونی واقعی است که توسط جرم و جنایت تأمین می­شود. این آفت عمدتاً محصولات ساخت ایران را تحت تأثیر قرار می­دهد و به همین دلیل است که قوانین مربوط به جعل در کشور ما به طور فزاینده­ای سفت‌وسخت می­شود.

یکی دیگر از دلایل مسدود شدن ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک، ممنوعیت واردات برخی محصولات است. به عنوان مثال در ایران داروهایی که در قلمرو ممنوع هستند، گونه­های حیوانی یا گیاهی در خطر انقراض، سلاح­های بدون مجوز، غذاهایی که می­توانند به سلامت شهروندان آسیب بزنند و بدیهی است که داروها از هر نوعی نمی­توانند وارد شوند.

حتی عدم وضوح اسناد ضمیمه شده به بسته می­تواند دلیلی برای بازداشت در گمرک باشد. ممکن است مجوزها به اشتباه یا به صورت نامفهوم پر شده باشند. این امر منجر به مشکلات گمرکی خواهد شد. در این صورت، نهاد حق خواهد داشت که اسناد دقیق­تری را از فرستنده محموله درخواست کند.

 
در نهایت عدم پرداخت حقوق گمرکی

 این یکی از بزرگ­ترین دلایلی است که افسران کنترل را مجبور به مسدود کردن بسته می­کند. ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک تنها زمانی انجام می­شود که مدرک پرداخت حقوق دریافت شود.

 

از مسدود شدن دستگاه و ماشین‌آلات در گمرک خودداری کنید

اجتناب از مسدود شدن بسته در گمرک قطعاً امکان پذیر است. موارد زیر مهم­ترین عواملی است که ممکن است بر احتمال مسدود شدن ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات تأثیر بگذارد:

  • وزن دستگاه: هر چه وزن کالا بیشتر باشد، احتمال مسدود شدن آن در گمرک بیشتر است. یک محموله سنگین باعث شک بیشتر کارکنان بازرسی می­شود.
  • بسته بندی: محصولی که در کانتینر حمل می­شود، برخلاف کالاهای موجود در پاکت، به احتمال زیاد متوقف می­شود.
  • روش حمل‌ونقل: بلوک گمرکی بیشتر زمانی اتفاق می­افتد که حمل‌ونقل از طریق یک شرکت حمل‌ونقل انجام می­شود. با این حال، احتمال کمتری وجود دارد که هنگام ارسال بسته از طریق پست، بازداشت صادر شود.

کالاهای مسدود شده در گمرک نه تنها برای گیرنده، بلکه برای فرستنده نیز ناراحتی ایجاد می­کند. به همین دلیل است که مدیر مدرسه خوب است اقدامات احتیاطی کوچکی را انجام دهد:

  • کلیه اطلاعات مربوط به کالاهای موجود در بسته باید واضح و دقیق باشد و هر فرمی باید به درستی پر شود.
  • مشخصات شخصی گیرنده باید به وضوح قابل درک باشد.
  • کالا باید دقیقاً اعلام شود، صادقانه محتویات محموله، از جمله وزن آن را مشخص کند.

 

در صورت مسدود شدن دستگاه در گمرک چه باید کرد؟

اگر حمل‌ونقل در گمرک متوقف شد، هم برای فرستنده و هم برای گیرنده، توصیه می­شود با آژانس حمل‌ونقل تماس بگیرند. دومین مورد قادر به ارائه اطلاعات بیشتر خواهد بود. پس از به دست آمدن اطلاعات، می­توانید با ارسال فکس به اداره گمرک، با اسناد ضمیمه که مشخصات شخصی شما را تأیید می­کند، اقدام کنید.

در پایان این روش، بسته ممکن است از طریق ترخیص دستگاه و ماشین‌آلات از گمرک باز شود. در هر صورت، طبق معمول، زمان انتظار می­تواند بسیار طولانی باشد، به خصوص در موارد پیچیده­تر. از طرف دیگر، اگر با موردی مبنی بر عدم پرداخت حقوق گمرکی مواجه شدید، کافیست پرداخت مورد نیاز را انجام دهید تا بتوانید نسبت به ترخیص و ارسال بعدی اقدام کنید.

ترخیص دستگاه ها و ماشین آلات

نتیجه

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که از خواندن این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

اسکرول به بالا