ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی یک رویه اداری است که اجازه ورود، عبور و خروج کالا از محدوده گمرکی را می‌دهد. این رویه شامل مجموعه­ای از اسناد و تشریفات است که امکان واردات یا صادرات کالا را فراهم می­کند. از این حیث، این اسناد توانایی پرداخت بدهی صاحب محموله را اعلام می­کند. این اسناد تکمیل کننده اظهارنامه گمرکی است.

کلیه کالاهایی که به قلمرو گمرکی ایران وارد می­شوند، صرف نظر از اینکه کالاهای مشمول تعهد به پرداخت حقوق گمرکی هستند یا خیر، از لحظه ورود به قلمرو گمرکی مشمول اقدامات نظارتی و بازرسی گمرکی هستند. این بدان معناست که شهروندان ایران و اتباع خارجی موظف‌اند کالاهایی را که با خود حمل می­کنند در هنگام عبور از مرز گمرکی به مأمور گمرک اعلام کنند.
در تردد مسافر، روش ساد­ه­ای برای اظهار کالا اعمال می­شود، به این صورت که مأمور گمرک تشخیص می­دهد که آیا کالای اظهار شده واقعاً وارد شده است یا خیر، آیا کالا مشمول محاسبه و پرداخت حقوق ورودی است و بسته به این، نحوه رسیدگی بیشتر به کالا را تعیین می­کند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی و جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانبد : ترخیص کالا از گمرک امام خمینی

 

وظایف فرآیند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

در صورتی که هر شخص حقیقی یا حقوقی هر نوع کالایی را وارد یا صادر کند، باید یک کارگزار گمرکی استخدام کند که به همراه طرف قرارداد مسئولیت موارد زیر را بر عهده خواهد داشت:

  • اعطای صحت و دقت به داده­ها و اطلاعات ارائه شده در درخواست.
  • تعیین رژیم گمرکی کالا و طبقه بندی تعرفه­ای صحیح را تعیین کنید.
  • به تجارت خارجی کمک بپردازید.
  • اطمینان حاصل شود که وارد کننده / صادرکننده دارای مدارکی است که حاکی از رعایت تعهداتی است که از نظر مقررات و محدودیت­های غیر تعرفه­ای برای کالاهای مذکور اعمال می­شود.

 

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

انتشار راهنماها قبل از خطوط هوایی

این به بارنامه یا بارنامه هوایی اشاره دارد، سندی که توصیف می­کند چه کسی ارسال می­کند، به چه کسی می­فرستد، وزن، چه چیزی است و تمام جزئیات آنچه می­خواهید وارد کنید.

بازرسی فیزیکی کالا

در انبار به دقت بررسی می­شود که موارد اعلام شده همان­هایی هستند که ارسال می­شوند. این در مورد جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشخصات و مقدار واردات است، زیرا آن­ها نباید کالای کم یا زیاد بیاورند.

تنظیم دادخواست

برگه رای مورد نیاز است تا کالا بتواند از چراغ راهنمایی مالی عبور کند. این سند رسمی برای ارائه درخواست برای کالایی است که وارد می­کند، تاریخ، فاکتور، همه چیز به کسری تعرفه تبدیل می­شود که توسط طبقه بندی کننده ساخته شده است تا بدانیم چه نوع کالایی است.

 همه کالاها یکسان پرداخت نمی­کنند، برخی دیگر 5 یا 20 درصد پرداخت می­کنند و اگر این روند به درستی انجام نشود فرار مالیاتی رخ می­دهد.

درخواست مالیات

همه کالاها دارای مالیات هستند: حقوق ورودی باید پرداخت شود. برای معرفی کالا موظف به پرداخت هزینه آن هستید.

درخواست کالا

این درخواست کالا را به شما می­دهد، شما به چراغ راهنمایی مالیاتی می­روید و تعیین می­کنید که آیا آن­ها بررسی شده یا آزادانه عبور می­کنند. همه کالاها نور قرمز نمی­گیرند، اما همه آن­ها از طریق اشعه گاما عبور می­کنند. پس از انجام موارد فوق، کالا آزاد شده و قابل استفاده است.

 

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی شامل چه مواردی است؟

در این فرآیند، مأمور گمرک مسئولیت اعلام تمامی محموله­ها از طریق ابزار رایانه­ای را بر عهده دارد و در عین حال ارزیابی می­کند که آیا کالا خطری دارد یا خیر. از این حیث، مأموران گمرک کسانی هستند که نیاز به بازرسی محموله­ای را که از طریق وسایلی به نام کانال حمل می­شود، تعیین می­کنند.

در هنگام ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی می­توان از سه کانال مختلف استفاده کرد. از یک طرف کانال سبز برای آزادسازی فوری که با آن گردش کالا به طور خودکار مجاز است زیرا هیچ‌گونه بی نظمی مشاهده نمی­شود. همچنین کانال نارنجی برای شناسایی اسناد وجود دارد که به معنای تأیید لازم از کلیه اسناد ارائه شده برای تأیید آزادسازی محموله است.

در نهایت، کانال بازرسی فیزیکی قرمز شامل تأیید فیزیکی کالا و همچنین تأیید کلیه اسناد مربوط به بار است. پس از انجام بررسی­های مربوطه، گمرک به عملیات حمل و نقل بین‌المللی چراغ سبز نشان می­دهد.

 

چه مدارکی برای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی لازم است؟

برای انجام صحیح ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی، ارائه فاکتور تجاری که در آن طرفین مشخص شده باشد، مقدار و نوع محموله درج شده باشد و همچنین شرایط پرداخت و تحویل کالا الزامی است. لیست بارگیری که اطلاعات مربوط به کالا را شرح می­دهد.

سند واحد گمرکی همچنین در عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی مداخله می‌کند و از جمله، مالیات‌ها و مقررات کالا را روشن می‌کند. علاوه بر این، بسته به وسیله­ای که برای حمل بار از نقطه­ای به نقطه دیگر استفاده می­شود، اسنادی مانند بارنامه یا بارنامه نیز در ترخیص کالا از گمرک وارد می­شوند.

 

ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

چه داده­هایی در ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی استفاده می شود؟

برای انجام فرآیند ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی، جزئیات هویت و اطلاعات مالی شرکت واردکننده یا صادرکننده و همچنین مبدأ و مقصد کالا ضروری و ضروری است. در این فرآیند وزن کل محموله و تعداد بسته­های در حال حمل نیز برجسته می­شود. برای تکمیل فرآیند، لازم است مالیات‌هایی که برای هر یک از عملیات حمل و نقل پرداخت می شود، مشخص شود. پس از مشخص شدن همه این اطلاعات، مأموران گمرکی مسئول انجام مراحل هستند. همچنین نماینده شرکت­های حمل و نقل بین‌المللی هستند.

 

بیشتر بخوانید : حق العملکار کیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا