ترخیص کالا از گمرک تهران (شهریار)

ترخیص کالا از گمرک تهران (شهریار)

هر محموله فرامرزی کالا باید قبل از واردات یا صادرات از گمرک ترخیص شود. با این حال، پیمایش فرآیند ترخیص کالا از گمرک تهران (شهریار) مستلزم تهیه مدارک اضافی و آشنایی با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

اگرچه مدارک اضافی و بازرسی­های رسمی ممکن است دلهره آور به نظر برسند، فرآیند گمرکی برای حمل و نقل بار کمتر از آنچه فکر می­کنید پیچیده است. به خصوص اگر با یک شرکت حمل و نقل معتبر و کارگزار گمرکی شریک شوید تا از تأخیر یا هزینه­ های غیرمنتظره جلوگیری کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با ترخیص کالا از گمرک تهران بیشتر آشنا شوید.

ترخیص کالا از گمرک تهران چه فرآیندی است؟

قبل از پرداختن به مراحل و الزامات ترخیص کالا از گمرک تهران، اجازه دهید به این سوال اساسی پاسخ دهیم: ترخیص کالا از گمرک به چه معناست؟

ترخیص کالا از گمرک فرآیندی است که شامل ارائه اسناد و مدارک به سازمان گمرکی دولتی مرتبط و سپس نظارت و ترخیص بعدی کالاهای در حال عبور است.

  • اسناد ترخیص کالا از گمرک توسط کارگزار گمرکی به فرستنده مونتاژ می­شود. ثابت می­کند که هر گونه مالیات یا عوارض پرداخت شده است. سپس کالا برای واردات یا صادرات آزاد می­شود.
  • فرآیند ترخیص کالا از گمرک تهران عبارت است از عبور محموله کالا از گمرک، سازمان دولتی که مسئول نظارت بر انطباق محموله‌ها با قوانین تجارت بین‌المللی است. ماموران گمرک بر هر محموله ورودی یا خروجی نظارت می­کنند تا از مطابقت آن با مقررات کشور اطمینان حاصل کنند. سپس برای واردات یا صادرات ترخیص می­شود، در هر زمان می­توان یک محموله را بازرسی کرد.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی

ترخیص کالا از گمرک تهران (شهریار)

فرآیند ترخیص کالا از گمرک تهران چیست؟

اگرچه معنای ترخیص کالا از گمرک ساده است، اما این فرآیند به خودی خود شامل چندین مرحله است و در نگاه اول می‌تواند طاقت فرسا باشد. بیایید آن را تجزیه کنیم تا بفهمیم وقتی یک محموله به گمرک تهران می­رسد دقیقاً چه اتفاقی می­افتد.

 

بازرسی سند

یک افسر گمرک مدارک مربوط به محموله شما را بررسی می­کند تا روند ترخیص کالا از گمرک تهران آغاز شده باشد. این عامل می­تواند شامل فاکتور تجاری (با بیان اطلاعات تماس فرستنده و گیرنده، تاریخ صادرات، شرح محموله و ارزش آن)، سفارش خرید از خریدار، لیست بسته بندی، قبض حمل و نقل، بارنامه یا بارنامه هوایی و گواهی مبدأ (برای مثال، گواهی مبدأ نفت.

همچنین ممکن است مدارک بیشتری توسط خریدار، موسسه مالی یا کشور واردکننده مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، ایران برای محموله­های دریافتی به فاکتور گمرکی ایران نیز نیاز دارد.

محاسبه مالیات و عوارض

 بر اساس کالاهای در حال حمل، کارگزار گمرک اطمینان حاصل می­کند که مالیات و عوارض مناسب برای نوع کالا در محموله شما، ارزش اعلامی آن‌ها و قوانین گمرکی کشور واردکننده پیش پرداخت یا دریافت می­شود. مأموران گمرک مسئول بررسی و ردیابی این هستند که آیا این هزینه­ها قبلاً پرداخت شده است یا خیر.

پرداخت مالیات و عوارض

اگر مالیات و عوارض مربوط به محموله شما قبلاً پرداخت نشده باشد، افسر گمرک درخواست پرداخت خواهد کرد.

  • تحویل محموله پرداخت شده: اگر یک محموله به عنوان DDP علامت‌گذاری شده است، همه مالیات­ها و عوارض از پیش پرداخت شده است، معمولاً از طریق کارگزار گمرک شما که می­تواند پرداخت مالیات و عوارض را از قبل برای هزینه ترخیص محاسبه و پردازش کند.
  • تحویل محموله بدون پرداخت : محموله‌هایی که به‌عنوان DDU علامت‌گذاری شده‌اند به یک کارگزار گمرکی مستقل فرستاده می‌شوند تا مبلغ مورد نظر را از گیرنده دریافت کند و همچنین هزینه‌های اضافی مانند بازرسی، ذخیره‌سازی، جابجایی، بیمه و پرداخت را دریافت کند.
  • آزادسازی محموله: پس از پرداخت هر گونه مالیات و عوارض معوقه، محموله توسط گمرک آزاد می­شود و می­تواند به مقصد نهایی خود ادامه یابد. برخی از شرکت­های حمل و نقل دارای انبارهایی هستند که به محموله اجازه می­دهد تا از طریق مرز ادامه یابد تا در انبا­ر نگهداری شود تا زمانی که ترخیص شود. معمولاً هزینه­ای در ارتباط با نداشتن مدارک صحیح برای ترخیص صحیح محموله وجود دارد؛ به عبارت دیگر، قابلیت‌های یک حامل سودمند است، اما نباید چیزی باشد که یک فرستنده هر بار که یک محموله از مرز عبور می‌کند به آن تکیه کند.

 

چه زمانی ترخیص کالا از گمرک تهران لازم است؟

ترخیص کالا از گمرک تهران برای تمامی محموله­های بین‌المللی کالاهای تجاری الزامی است، اما اگر مدارک لازم را داشته باشید و از یک کارگزار برای هماهنگی و کمک به محاسبه و پرداخت مالیات و عوارض مورد نیاز استفاده کنید، روند نسبتا ساده می­شود.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ساده‌سازی فرآیندهای گمرکی، کار با یک کارگزار گمرکی است که می‌تواند پیش پرداخت مالیات و عوارض را با هزینه ثابت ترخیص گمرکی پردازش کند.

 

هزینه‌های کارگزار سفارشی

هنگامی که یک کارگزار گمرکی را برای تسهیل حمل و نقل بین‌المللی خود استخدام می­کنید، برای آرامش خاطر هزینه می­کنید.

کارگزاران تمام مدارک مورد نیاز شما را تهیه می­کنند و در تکمیل مدارک به شما کمک می­کنند تا روند ترخیص کالا به راحتی پیش برود. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا در الفبای کدها و فرم‌های واردات و صادرات شامل کدهای HTS و فرم‌های CF-28 را پیمایش کنید، به تجزیه و تحلیل ارزش‌گذاری و تعیین کشور مبدأ کمک می‌کنند و فرآیند را از طریق اسناد الکترونیکی و سیستم‌های گزارش‌دهی خودکار می‌کنند.

کارگزاران گمرکی همچنین متخصص در قراردادهای تجاری هستند که نرخ‌های مالیات و عوارض سودمندی ارائه می­دهند تا به شما کمک کنند از هر فرصتی که ممکن است ارائه دهد استفاده کنید.

ترخیص کالا از گمرک تهران (شهریار)

نتیجه

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید : ترخیص هوایی کالا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا