واردات کالا از ترکیه

واردات کالا از ترکیه

واردات از ترکیه چگونه است؟

ترکیه از سال 1995 توافقنامه اتحادیه گمرکی را با کشورهای اتحادیه اروپا امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، محصولات ترکیه باید با محصولات مشترک خود با اتحادیه اروپا، مشخصات را رعایت کنند. این توافقنامه در مورد کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی تولیدی اعمال می­شود. صادرات و واردات از ترکیه در این سال­ها بسیار رواج پیداکرده است.

ترکیه اکنون در رتبه هفتم فهرست واردات اتحادیه اروپا قرار دارد. در آینده، شانس زیادی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود دارد. ترک­ها عمدتاً اتومبیل، طلا، نفت تصفیه‌شده، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و غیره وارد می­کنند.

ترکیه همچنین بخشی از مشارکت اروپایی مدیترانه ­ای است که هدف آن ارتقای یکپارچگی اقتصادی در 16 کشور منطقه مدیترانه است. مقامات ترکیه چندین معاهده مالیات مضاعف را امضا کرده ­اند تا سرمایه‌گذاران خارجی از مالیات مضاعف اجتناب کنند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با صادرات و واردات از تزکیه و جزئیات آن بیشتر آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید : واردات کالا از چین

واردات از ترکیه چگونه است؟

توافق تجاری جدید بین ایران و ترکیه که اخیراً اعلام شد به این معنی است که هرگز زمان بهتری برای بررسی واردات از ترکیه، ششمین اقتصاد بزرگ اروپا وجود ندارد. این اقتصاد به‌سرعت در حال رشد، مسیرهای تجاری مستقیم، دولتی مشتاق تشویق تجارت و موقعیت جغرافیایی قوی که اروپا و آسیا را به هم پیوند می­دهد، همه به این معنی است که ترکیه در حال حاضر خود را به‌عنوان یک شریک تجاری ارزشمند برای ایران قرار داده است.

در طول سال 2021. تمرکز بیشتر بر توسعه فرصت‌های تجاری پس از برگزیت باید شاهد افزایش بیشتر این امر باشد. اگر به دنبال واردات از ترکیه به ایران هستید، مطالب پیش رو را مطالعه کنید.

 

چه چیزهایی را از ترکیه وارد کنیم؟

جواهرات و فلزات گران‌بها با واردات 2.3 میلیارد پوندی در سال 2021 در صدر فهرست واردات ایران از ترکیه قرار دارند. پس‌ازآن وسایل نقلیه به ارزش 1.5 میلیارد پوند قرار دارد. شرکت­های خودروسازی ترکیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ون، اتوبوس و کامیون در جهان هستند. پس‌ازآن لباس­های بافتنی یا قلاب‌بافی، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌آلات، لباس (غیر از بافتنی یا قلاب‌بافی)، محصولات آهنی یا فولادی، پلاستیک­ها، میوه­ها و آجیل­ها و کاغذ می­آید. اگر کسب‌وکار شما برای هر یک از محصولات ذکرشده در بالا کاربرد دارد، ترکیه یک صادرکننده آزمایش‌شده است.

 

واردات کالا از ترکیه

سریع‌ترین رشد صادرات ترکیه

سریع‌ترین رشد صادرات ترکیه در سال 2021 شامل الیاف اصلی (منسوجات)، اقلام کلکسیونی (مانند آثار هنری و عتیقه)، حیوانات زنده، خمیر چوب و سرب بود.

واردات از ترکیه به ایران

برای واردات کالا از ترکیه به ایران باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

کدهای کالا

کدهای کالا برای طبقه‌بندی کالاها برای واردات و صادرات استفاده می­شود و شما باید اقلام خود را با کد صحیح مطابقت دهید. این عامل را می­توان با استفاده از ابزار Trade Tariff در وب‌سایت Gov.uk انجام داد.

فاکتورهای تجاری

فاکتور تجاری سند مهمی است که گمرک برای اظهار کالاهای وارداتی از آن استفاده می­کند. برای کالاهای واردشده از ترکیه به یکی نیاز دارید.

اظهارنامه­ های واردات

کالاهایی که از خارج از کشور می­آیند باید به ترخیص کالا از گمرک ایران اظهار شوند. این می­تواند یک فرآیند پیچیده باشد، بنابراین اکثر مشاغل از یک حمل‌ونقل برای انجام این کار از طرف خود استفاده می­کنند.

مالیات بر ارزش‌افزوده و وظیفه

کالاهایی که از خارج از کشور ارسال می­شوند ممکن است مشمول پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات در هنگام ورود به ایران شوند. ممکن است بتوانید برای کالاهایی که از ترکیه می‌آیند برای کاهش یا صفر تعرفه درخواست دهید.

کالاهای محدودشده

برخی از کالاهای محدودشده (مانند سلاح گرم) برای آوردن به ایران نیاز به مجوز واردات ویژه دارند.

کالاهای ممنوعه

برخی از محصولات به‌طورکلی ممنوع است و توسط گمرک توقیف می­شود. ازجمله سلاح‌های تهاجمی، اسپری‌های دفاع شخصی و الماس‌های خشن و غیره.

همکاری­های تجاری تازه تقویت‌شده بین دو کشور فرصتی هیجان‌انگیز برای شرکت‌های ایرانی برای توسعه همکاری­های تجاری با ترکیه است. یک حمل‌ونقل بار باتجربه می­تواند در مورد فرآیند حمل‌ونقل و الزامات لجستیکی واردات از ترکیه به شما توصیه کند، بنابراین اجازه ندهید لجستیک واردات از یک کشور خارجی شمارا از بهره‌مندی از این معامله تجاری امیدوارکننده منصرف کند.

واردات از ترکیه با باربری دریایی

به‌طورمعمول، کالاها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از ترکیه به ایران وارد می‌شوند، اما هنگام استفاده از تریلر برای واردات کالا به ایران از طریق جاده، عبور اجتناب‌ناپذیر کانال ایرانی از طریق ارمنستان یا آذربایجان وجود دارد.

واردات کالا از ترکیه

 

شوک قیمت کالا ترکیه از جنگ اوکراین

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی و کود و دومین صادرکننده نفت خام در جهان است. این کشور همراه با اوکراین، نزدیک به یک‌سوم صادرات جهانی گندم، 19 درصد صادرات ذرت و 80 درصد صادرات روغن آفتابگردان را به خود اختصاص داده است.

تولید و صادرات این کالاها و سایر کالاها از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه مختل شده است. افزایش قیمت نفت در ماه مارس به بالاترین حد خود از سال 2008 به بیش از 139 دلار در هر بشکه رسید، پس‌ازآنکه جنگ نگرانی‌های عرضه را تشدید کرد و از قبل به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

درنتیجه، بانک جهانی انتظار دارد قیمت انرژی در سال 2022 بیش از 50 درصد افزایش یابد، پیش از کاهش در سال­های 2023 و 2024، درحالی‌که قیمت­های غیر انرژی، ازجمله کشاورزی و فلزات، قبل از تعدیل، تقریباً 20 درصد در سال 2022 افزایش‌یافته است.

جنگ جاری، تنش فزاینده در این زمینه و واکنش روسیه به تلاش‌های اروپا برای کاهش دائمی وابستگی انرژی به روسیه، تداوم قیمت‌های بالای کالاهای انرژی و خطر نوسانات قیمت‌ها را از دستور کار کاهش نمی‌دهد.

داده­ها نشان می­دهد که صادرات ژانویه تا آوریل 21.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته و به حدود 83.6 میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که واردات با 40.1 درصد افزایش به نزدیک به 116.1 میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ترکیه در سال 2021 به رکورد 225.4 میلیارد دلار رسید و دولت و اقتصاددانان انتظار دارند امسال به 250 میلیارد دلار برسد.

سازمان تجارت جهانی (WTO) ماه گذشته پیش‌بینی خود را برای رشد تجارت جهانی در سال جاری به 3 درصد از 4.7 درصد کاهش داد.

این کشور آن را به تأثیر جنگ روسیه و اوکراین نسبت داد و نسبت به بحران غذایی احتمالی ناشی از افزایش قیمت­ها هشدار داد. سازمان دیده‌بان تجارت جهانی همچنین پیش‌بینی رشد واردات خود برای اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه را از 6.8 درصد به 3.7 درصد کاهش داد.

 

بیشتر بخوانید : بازرگانی و ترخیص کالا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا