ترخیص کالای واردات

ترخیص کالای واردات

ترخیص چیست؟

به طور کلی می توان گفت که ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که برای خروج کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و نقل و ترخیص کالا معمولاً توسط صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها انجام می شود.

در طی فرآیند و مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا، باید مدارک و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه، تهیه و ثبت شود و هزینه های آن که شامل مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و سایر تسهیلات می باشد. باید فراهم شود. به واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه یا اعلام شود. از آنجایی که انجام این اقدامات کاری تخصصی و پیچیده است و نیاز به آشنایی کامل با فرآیند آن دارد، معمولاً فرآیند ترخیص کالا از گمرک به شخصی به نام ترخیصکار سپرده می شود.

 

ترخیص کالای واردات

ترخیص کالا از گمرک با تسلط بر تکنیک های قانونی گمرکی می تواند فرآیند انجام آن کار را با کمترین زمان کامل کرده و کالای شما را ترخیص کند. برای ترخیص کالا از گمرک لازم است با توجه به نوع کالایی که در گمرک دارید مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه اخذ نمایید. از جمله این سازمان ها می توان به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت و درمان صدور پروانه استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و … اشاره کرد و سپس به شعب مختلف گمرک مراجعه و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنید.

یکی از موارد مهم در آزادسازی که برای تجار بسیار مهم است، ارزش گذاری کالاهایی است که در گمرک است. {در تمامی گمرکات }

(ارزش کالای شما در سیستم TSC مشخص می شود)

 

ترخیص کالای واردات

1. ثبت اظهارنامه در سیستم EPL

اولین قدم برای ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک تکمیل اظهارنامه در سامانه EPL و وارد کردن اطلاعات کالا در این سامانه به صورت آنلاین است. این مرحله به صورت آنلاین انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. طبق دستورالعمل مندرج در سایت رسمی گمرک (irica.gov.ir) برای ترخیص انواع کالا، ارائه اظهارنامه گمرکی و کلیه اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص آن ضروری و ضروری است.

مدارک مورد نیاز اظهارنامه کالا

  • اظهارنامه نهایی واردات
  • کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیص کالا از گمرک
  • گواهی مبدا
  • فاکتور یا لیست خرید
  • اعلامیه عرضه ارز یا بارنامه
  • Proforma یش فاکتور
  • مجوز برای ثبت سفارش
  • لیست عدل بندی
  • خط مشی
  • پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوزهای قانونی و مدارک لازم برای ترخیص کالا از قبیل گواهی سلامت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه گیاهی و غیره.
  • وکالتنامه رسمی، کارت اجازه کار
  • مجوز صادرات

لازم به ذکر است که برای تکمیل فرم در سامانه الکترونیکی دقت زیادی لازم است. شما می توانید این فرم را به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی آن تکمیل کنید اما به یاد داشته باشید مبلغی که بابت حقوق ورودی پرداخت می کنید یکی از اطلاعات ضروری و مهم در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه است. محاسبه خواهد شد. لذا در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را به خرج دهید تا مراحل تکمیل آن بدون اشتباه طی شود و متحمل ضرر مالی نشوید. در پایان این سیستم یک شماره سریال و یک شماره مرجع به شما می دهد. از آن پرینت بگیرید و برای مراحل بعدی نگه ندارید.

 

2. احراز هویت و مسیریابی

در این مرحله واحد احراز هویت که واحد فنی گمرک است مدارک شما را بررسی می کند و در صورت تایید به شما شماره ثبتی یا کلبه می دهد. دریافت کلبه به این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای شما با شماره خاصی ثبت و سپس مهر می شود.

 

3. کنترل کالا

در مراحل ترخیص کالا از گمرک شما باید یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالاهای شما برای مقایسه و مطابقت با مدارکی که ارائه کرده اید باید توسط کارشناسان و بازرسان کنترل شود. پس از انجام این ارزیابی، کالای شما در دایره ارزش، ارزش اظهار شده، سوابق گمرکی و … بررسی می شود.

 

4. اخذ مجوزهای لازم

اگر محصول شما نیاز به مجوزها و مدارک لازم برای عرضه محصول و گواهی های تعیین شده توسط کارشناسان دارد، باید در این مرحله تکمیل شود. گواهی هایی مانند استاندارد، بهداشت، مخابرات، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مالیات و… از جمله آنهاست.

 

5. بررسی وتطبیق تعرفه و کالا توسط کارشناسان

در این مرحله کارشناسان خدمات تعرفه گمرکی کالا را بررسی و با اسناد کالا تطبیق می دهند. همچنین کارشناسان مجوزهای مرحله قبل را مجدداً بررسی و بررسی و تطبیق می دهند و در صورت عدم وجود مشکل، امضا و تایید می کنند.

 

6. صدور سند ترخیص

صاحب کالا پس از تایید نهایی باید هزینه تعیین شده توسط گمرک را به صورت نقدی پرداخت کند و پس از دریافت رسید برگ سبز ترخیص کالا از گمرک برای وی صادر می شود. و صاحب کالا می تواند اقدامات لازم را برای خروج کالا از گمرک آغاز کند.

 

7. مجوز ترخیص انبار و بارگیری

پس از صدور سند ترخیص کالا، هنگام تسویه حساب با شرکت حمل و نقل، پس از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز، مجوز بارگیری گمرکی صادر و هزینه انبارداری پرداخت می شود. این هزینه در گمرکات مختلف متفاوت است و شامل موارد زیر می باشد: هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه محصول، مدت زمان رسوب محصول در انبار و … .

 

8. اجازه خروج از گمرک

پس از طی تمامی مراحل فوق صاحب کالا می تواند قبض انبار را از انبار گمرک دریافت کند. در واقع پس از بررسی مجوز سبز گمرکی، پلمب درب خروجی، صاحب انبار نشان انبار را صادر می کند و صاحب کالا می تواند برای بارگیری کالا، خودروی مورد نظر خود را وارد کند. در این مرحله مجددا محموله بررسی می شود و پس از آن کالا اجازه خروج پیدا می کند.

 

بیشتر بخوانید : واردات کالا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا