ترخیص سریع کالا از گمرک مهمترین هدف هر وارد کننده ای است. زمانی که شما کالایی را خریداری می نماید می خواهید هرچه سریعتر آن را از گمرک ترخیص کرده و مورد استفاده قرار دهید. گاهی اوقات کالای شما دارای تاریخ انقضا می باشد که باید هرچه سریعتر از گمرک خارج شود . همچنین برخی مواقع شما نیاز مبرم و ضروری به کالای وارد شده دارید. به عنوان مثال امکان دارد این کالا یک ماده اولیه برای تولید محصولی باشد . که شما بسیار ضروری به آن نیاز دارید. به همین دلیل شما تمام تلاش خود را خواهد کرد که کالای خود را هرچه سریعتر از گمرک ترخیص کنید. اما ترخیص کالا از گمرک در بیشتر اوقات یک کار زمان بر می باشد. شما برای انجام این کار نیاز به اسناد و مدارک زیادی دارید. همچنین باید اطلاعات کافی در مورد پیشبرد روند کاری خود داشته باشید. در این بین باید حوادث غیر مترقبه و ناخواسته را نیز در نظر بگیرید. گاهی اوقات امکان دارد در لحظات آخر اتفاقی پیش بیاید که روند ترخیص کالای شما را برای مدتی نسبتا طولانی به تاخیر بیاندازد. البته این نوع وقایع قابل پیش بینی نمی باشد و  امکان دارد برای هر شخصی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید : خدمات واردات

تمامی مراحل ترخیص کالا را به صورت قانونی طی کنید

اما شما همواره می توانید با رعایت یکسری اصول اولیه و نکات مهم، روند ترخیص کالای خود را تصویب بخشید. پیشنهاد اولیه ما این است که همواره سعی کنید کارهای خود را به صورت قانونی انجام دهید. از راه های میانبر که امکان دارد تخلفی در آن وجود داشته باشد بپرهیزید. همیشه دقت داشته باشید که اگر مسیر درستی را در پیش بگیرید، شاید کمی دیرتر ولی بلاخره به مقصود خود خواهید رسید. این امکان وجود دارد که شما با انجام تخلفی مسیر خود را برای ترخیص کالا از گمرک کوتاه تر نمایید. اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که اگر مشکلی پیش بیاید و تخلف شما مشخص شود. ممکن است عواقب بسیار سختی متوجه شما شود. امکان دارد کل کالای خود را از دست بدهید و همچنین مجبور به پرداخت خسارت زیادی شوید. در برخی مواقع امکان دارد که شما به زندان نیز محکوم شوید. البته در این بین باطل شدن کارت بازرگانی و ممنوعیت شما از واردات کالا نیز از جمله عواقب سنگین می باشد. به همین دلیل پیشنهادی که ما همواره به بازرگان و وارد کنندگان می کنیم این است که سعی کنند تمام مراحل کاری خود را به صورت قانونی پشت سر بگذارند. برخی افراد سودجو از بی اطلاعی بازرگانان تازه کار سوء استفاده می کنند. و به آنها پیشنهاد می‌کنند که از مجاری غیر قانونی اقدام به واردات کالا یا ترخیص کالا نمایند. اما اگر شما در این مورد نظر بازرگان با تجربه و با سابقه را جویا شوید، همه آنها به شما خواهند گفت که از انجام این کار بپرهیزید.

ترخیص سریع کالا از گمرک

قبل از اقدام برای واردات و ترخیص کالا اطلاعات کافی کسب کنید

واردات و ترخیص کالا یکی از شغل هایی است که نیازمند اطلاعات روزانه میباشد. علاوه بر این که شما نیاز دارید یک سری اطلاعات کلی در مورد شرایط واردات کالا کسب کنید، باید از مدارک و اسناد مورد نیاز برای انجام این کار نیز اطلاعات کافی داشته باشید. بعد از اینکه این اطلاعات را کسب کردید، همواره باید اطلاعات خود را به روز به آپدیت نگه دارید. به دلیل اینکه اطلاعات مربوط به شرایط ترخیص کالا به طور مداوم در حال تغییر می باشد. گاهی اوقات امکان دارد قانون ترخیص کالا در مورد کالای مخصوصی در عرض چند روز چندین بار تغییر کند. به همین دلیل شما نیاز دارید تا اطلاعات خود را به صورت روزانه به روز رسانی کنید، تا هرگونه تغییر قوانین را در مورد واردات کالا به سرعت متوجه شوید. همچنین باید از وقایع و اخبار روز دنیا نیز آگاه باشید.

دنبال کردن اخبار روز دنیا برای ترخیص کالا

یک واردکننده و یا ترخیص کار با هوش همواره اخبار روز و اقتصادی دنیا را مرور می‌کند. البته اتفاقات سیاسی نیز می‌تواند تاثیرات زیادی در مراحل ترخیص کالا داشته باشد. جنگ یا تنش های به وجود آمده در بین کشورهای مختلف می تواند تاثیر زیادی در شرایط و قوانین ترخیص کالا داشته باشد. به همین دلیل شما باید همواره اخبار روز دنیا را مرور نمایید. همچنین یک تاجر موفق شخصی است که بتواند وقایع آینده را پیش بینی نماید. اگر تحلیل درستی از اتفاقات پیرامون خود داشته باشید، می توانید تا حدود زیادی پیش‌بینی نمایید که در آینده چه اتفاقاتی امکان دارد رخ بدهد. سپس می‌توانید استراتژی خود را با توجه به همین اطلاعات پیش ببرید. به همین دلیل نیاز به اطلاعات و اخبار  روزانه برای یک تاجر یا ترخیص کار یک نیاز ضروری می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما به سادگی امکان دسترسی به اخبار روز دنیا را خواهید داشت .

اطلاع از لیست کالاهای ممنوعه برای واردات و ترخیص از گمرک

در هر کشوری یک سری از کالاها وجود دارد که امکان واردات آنها فراهم نیست. برخی از این کالاها را نمی توان در هیچ شرایطی و هیچ موقعیتی وارد کرد. اینها در واقع کالاهای ممنوعه قطعی می باشند که هیچگاه امکانات تغییر شرایط برای واردات آنها وجود ندارد. در کشور ما نیز محصولاتی مانند مشروبات الکلی و تسلیحات در این دسته قرار دارند، که شما هیچگاه و در هیچ شرایطی نمی توانید چنین محصولاتی را وارد کنید. اگر به صورت غیر قانونی اقدام به وارد کردن چنین محصولاتی نمایید مجازات های بسیار سختی در انتظار شما خواهد بود .

اما در این بین یک سری دیگر از محصولات وجود دارند که بر حسب شرایط خاصی واردات آنها ممنوع میشود. به عنوان مثال زمانی که تولید گندم در کشور افزایش یابد. جهت حمایت از تولید کننده داخلی واردات گندم ممنوع می شود و شما نمی توانید در آن زمان اقدام به واردات گندم نمایید. یک مثال ساده برای توزیع کالاهای ممنوعه مقطعی میباشد. نکته مهمی که در این مورد باید به آن توجه داشته باشید این است که، زمان دقیقی برای برداشتن ممنوعیت کالای مورد نظر وجود ندارد. امکان دارد در عرض چند روز ممنوعیت واردات کالای موردنظر برداشته شود. و این امکان نیز وجود دارد که ممنوعیت واردات کالای خاصی برای چندین سال پابرجا باقی بماند. به همین دلیل شما همواره باید از این لیست آگاهی داشته باشید. و با توجه به اتفاقاتی که در کشور به دنیا می افتد پیش بینی کنید که امکان دارد چه زمانی بتوانید کالای مورد نظر را وارد کنید.

بیشتر بخوانید : تعرفه های گمرکی
ترخیص سریع کالا

اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید از یک شرکت متخصص برای ترخیص سریع کالا از گمرک استفاده کنید

اگر شما به تازگی تجارت خود را آغاز کرده اید و میخواهید اقدام به واردات کالای مورد نیاز خود نمایید، اما از تجربه کافی برای انجام این کار برخوردار نیستید، پیشنهاد می کنیم که مراحل ترخیص کالای مورد نظر خود را بر عهده یک شرکت ترخیص کار قرار دهید ‌. البته گاهی اوقات برخی افراد ترخیص کار وجود دارند که به صورت انفرادی این کار را انجام میدهند. اگر فرد مورد نظر دارای صلاحیت و همچنین سابقه قابل قبولی در این کار بود، شما می‌توانید مراحل ترخیص کالای خود را بر عهده فرد مورد نظر قرار دهید. البته قبل از اینکه کارهای خود را بر عهده شرکت یا فرد ترخیص کار قرار دهید ابتدا در مورد آن‌ها تحقیقاتی انجام دهید. امروزه شما می توانید به راحتی از طریق مراجع ذیربط اقدام به استعلام یا دریافت اطلاعات در مورد شرکت و یا فرد مورد نظر نمایید .

البته شما همواره به دلیل عدم آگاهی از اطلاعات و یا نداشتن تجربه کافی به ترخیص کار مراجعه نمی کنید. گاهی اوقات افراد به دلیل اینکه وقت کافی برای انجام مراحل ترخیص کالای خود را ندارند، کارهای خود را بر عهده یک شرکت و یا شخص ترخیص کار قرار میدهند. بسیاری از تجار با سابقه که به دلیل مشغله کاری امکان رسیدگی به کارهای ترخیص کالا را ندارند، از شرکتها و افراد متخصص برای انجام این کار استفاده می کنند. هنگامی که وقت شما با ارزش ترین دارایی شما باشد، سعی خواهید داشت با استفاده از ابزار مختلف زمان خود را مدیریت نمایید.

اسکرول به بالا