بازرگانی و حمل بین المللی

بازرگانی و حمل بین المللی

حمل و نقل بین المللی از مهم ترین موارد در تجارت جهانی است که با آن روبرو هستیم. در حمل و نقل بین المللی فاکتورهای زیادی بر انتخاب نوع انتفال اثر می گذارند. احتیاج تجاری برای کشور مقصد و شرایط مکانی و جغرافیایی برای کشور مبدا و مقصد، فاصله میان فروشنده و خریدار، نوع کالاها، سنگینی کالاها، قیمت کالاها، امنیت و سرعت و هزینه انتقال از جمله فاکتورهای مهم و اثر گذار در انتخاب روش حمل و نقل بین المللی هستند که بایستی همه این موارد مورد توجه قرار بگیرند.

در بعضی از معماملات تحویل دادن فوری کالاها به وسیله شرکت های فورواردر و کریر برای جلب کردن نظرات مشتریان بسیار مهم و ضروری است. بنابراین در نظر داشته باشید که انتخاب روش مناسب و درست برای انتقال و حمل و نقل کالاها سبب تحویل درست و به موقع کالاها می شود و از بروز خسارت های مالی و هزینه های گزاف تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.

در زیر قصد داریم تا شما را با انواع روش های حمل و نقل بین المللی آشنا سازیم:

توجه داشته باشید که حمل و نقل هوایی از کم خطر ترین، فوری ترین و البته پرهزینه ترین انواع حمل و نقل ها است که به طور معمول برای رساندن کالاهای گران قیمت و سبک وزن در زمانی بسیاری سریع انجام می شود.

روش دریایی برای حمل و نقل بسیار ریسک دارد، اما هزینه بسیار ارزانی دارد. این روش از حمل و نقل برای کالاهایی که سنگین  وزن هستند و دارای حجم بالا می باشند مناسب تر است. در نظر داشته باشید که از این روش زمانی استفاده می شود که زمان رسیدن کالا به مقصد اصلا مهم نباشد. زیر این روش وقت زیادی را برای رساندن بار به مقصد نهایی می طلبد.

در نظر داشته باشید که حمل در کانال و لوله نیز از جمله روش های حمل و نقل است که برای گاز، نفت و بعضی دیگر از موارد انجام می شود. حمل و نقل این موارد نیازمند زیرساخت مناسب است.

در ادامه این متن انواع و اقسام روش های حمل و نقل بین المللی را بر می شمریم:

 

حمل کالاهای ریسک دار

همه وسایل حمل و نقل که کالاهای پر ریسک را انتقال می دهند باید از آزمون های مختلفی عبور کنند. این وسایل لازم است که مجوزهای لازم را برای حمل کالاها بگیرند. در نظر داشته باشید که لیست کالاهای پر خطر در هر کشوری تفاوت دارد. امکان دارد یک کالا در یک کشور از جمله کالاهای خطرناک باشد اما بعد از گذشت اندک زمانی از لیست کالاهای پر خطر بیرون برود.

اما به صورت کلی می توان کالاهای که در لیست کالاهای پر ریسک هستند را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

مواد رادیواکتیو، گازها، مواد سمی و سلاح ها، مواد منفجره، موادیکه قابلیت اشتعال دارند، مواد اکسیدکننده.

 

بازرگانی و حمل بین المللی

حمل و نقل به صورت هوایی

همان طور که پیش از این گفتیم حمل و نقل هوایی از گران ترین روش ها برای انتقال است. این در حالی است که با این روش کالاها در سریع ترین زمان ممکن به مقصد می رسند. به علت بالا بودن هزینه ها با این راه به طور معمول برای حمل و نقل کالاهای گران که کم حجم و سبک باشند این روش انتقال بسیار مناسب به نظر می رسد. این روش به خصوص برای برخی از مواد غذایی که فسادناپذیر باشند مورد استفاده قرار می گیرد. حمل و نقل هوایی برای بعضی از کالاها با توجه به شرایط آن ها انجام می پذیرد.

مزیت های حمل و نقل هوایی:
  • امنیت بسیار زیاد برای کالاهایی که حساسیت زیادی دارند
  • سرعت زیاد برای مسافت های دراز و کالاهایی که باید به سرعت هر چه تمام تر صادر شوند.

اما در نظر داشته باشید که این روش دارای عیوب و خطراتی نیز می باشد که به شرح زیر است:

  • هزینه گران
  • مالیات فرودگاه
  • احتمال تاخیر پروازها و یا احتمال لغو
  • احتیاج به بارگیری دوباره برای انتقال از فرودگاه به مقصد
  • التهابات ارز و هزینه سوخت به طور معمول هزین ههای انتقال را بالا می برد.

بازرگانی و حمل بین المللی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی از بیشترین روش ها برای انتقال است. در حدود 70 درصد از تجارت جهانی توسط کشتی ها با این روش انجام می گیرد.

حمل و نقل دریایی به معنای این است که کالا با انواع قایق، کشتی و دیگر شناورها از طرق رودخانه، دریا، اقیانوس یا کانال به مقصد برسد.

 

بیشتر بخوانید : خدمات صادرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا